Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Enorme stijging omzetten van verkoopmachines in de korte keten

Tholen - Digitalisering biedt steeds meer mogelijkheden voor exploitatie van verkoopautomaten. Het is een makkelijke manier voor telers om producten via de korte keten af te zetten. Maar verkoopautomaten vinden tegenwoordig ook steeds vaker hun weg naar de stad.

“Agrarisch ondernemers zijn van oudsher voor ons een belangrijke en grote gebruikersgroep,” vertelt Sander Sciarone, directeur van Innovend, leverancier van onbemande verkoopoplossingen. “Vroeger hadden ze een kraampje waar ze hun producten verkochten met daarbij een potje waar klanten het geld in konden doen. Dat werd vervangen door een automaat waar je een vakje koos, betaalde, waarna de klant het luikje kon openen om het product te pakken. Wij hebben dat concept verder doorontwikkeld en een aantal processen gedigitaliseerd. Dit bieden we sinds 2015 aan als modulair systeem. Veel klanten die we sindsdien hebben aangesloten, zijn in de tussentijd uitgebreid omdat het goed gaat en ze minder vaak willen bijvullen. Steeds vaker ontstaan er grotere onbemande winkels. Hier kiezen klanten op een scherm de producten die ze willen hebben, na betaling gaan alle luikjes open of gaan er liften op en neer om het product te halen. Gemak en snelheid zijn belangrijke factoren voor klanten.”

Piek
Naast de bestaande groeitrend heeft de uitbraak van Covid voor een enorme boost gezorgd. “Sinds juni 2020 is de verkoop van onze machines hard gestegen en, misschien nog wel mooier, ook de omzetten op machines van onze klanten. Consumenten gingen de drukte in de supermarkt vermijden en zijn naar het platteland getrokken om daar rechtstreeks bij de teler en boer te gaan kopen. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar zijn sommige telers tot wel 3-4 keer meer gaan verkopen. Na de eerste lockdown kwam in eerste instantie een enorme piek, we zien dat daarvan best veel is blijven hangen. Dat betekent dat mensen het in hun routine hebben opgenomen.”

Innovend biedt een intelligent onbemand verkoopsysteem dat rust op 3 pijlers: een gebruikersomgeving, de verkoopmachines en de online aansturing of wel de ‘hersenen’. Binnen de verkoopmachines zijn allerlei configuraties mogelijk: gekoeld of ongekoeld, betalen met cash, bankkaart of contactloos, verschillende maten lockers en deurtypes al dan niet voorzien van belichting om het product aantrekkelijk uit te stallen, of juist geheel afgesloten voor bestellingen, tot automaten met duwsystemen waarin je een grotere voorraad product kunt opslaan. Zo kun je diverse verkoopsystemen combineren en gemakkelijk verder opschalen.

Cloud
De nieuwste machines worden lokaal vanuit de cloud aangestuurd. De ondernemer kan realtime de omzetten volgen, voorraad beheren en rapportages maken. Sander: “Via de vuladvieslijst weet hij bijvoorbeeld precies welke en hoeveel producten hij mee moet nemen om de kast weer 100 procent af te vullen. Wil hij de kast herindelen en meer lockers reserveren voor asperges, omdat die ineens hard gaan lopen, dan kan hij aan de keukentafel de wijzigingen voorbereiden en later, op het moment van vullen, doorvoeren.”

Een verrassende bijwerking die Sander constateert is dat de nieuwe wijze van verkopen het marketinggericht denken van telers stimuleert. “In de digitale omgeving zijn productfoto’s nodig om deze te koppelen aan de lockers. Je ziet dat steeds meer ondernemers hun producten een gezicht willen geven. Producten krijgen een merknaam of zelfs speciale verpakking. Bovendien is de online omgeving heel gemakkelijk te koppelen aan een webshop, wat weer een extra verkoopkanaal creëert.”

Stand-alone verkoopoplossingen zijn niet alleen een oplossing voor telers, ook andere ondernemers zien voordelen. Zo heeft Power to the pieper in Aarle Rixtel naast zijn boerderijwinkel een 24/7 verkoopautomaat met maaltijden staan. Veel mensen komen net rond sluitingstijd op het idee om nog even een makkelijke gezonde maaltijd te halen. Nu grijpen klanten niet mis, mochten ze net na sluitingstijd komen aanrijden, is de gedachte.

Het Belgische De Fruitmand in Knokke heeft onlangs een automatiekwinkel tegenover de fysiek bemande winkel geopend. Deze winkel geeft ruimte aan klanten die rust zoeken, even snel willen winkelen en zo kunnen ze ook ruimere openingstijden bieden. Een deel van de machines heeft glazen deurtjes waar passanten spontaan hun aankopen kunnen doen. Een ander deel bestaat uit dichte lockers waarin De Fruitmand bestellingen klaarzet die klanten op hun eigen tijd af kunnen halen zonder dat ze daarvoor in de winkel hoeven te zijn of te wachten.

Stad
Ook de weg naar de stad is gevonden. Zo opende een cateringbedrijf op een parkeerplaats een verkoopautomatiek voor maaltijden in een omgebouwde zeecontainer. Appeltje-Eitje opende al 6 onbemande winkels met fruit en zuivel bij winkelcentra in de omgeving Arnhem.

De korte keten naar de stad brengen is een veelbelovende ontwikkeling, waar Innovend zelf ook in investeert. In samenwerking met Boerderij Luysterburg openden ze in winkelcentrum Tolberg Centrum in Roosendaal een onbemande winkel waar producten van telers en boeren in een straal van 30 km rondom worden verkocht. De winkel draait sinds juni. “Er zijn afgelopen maanden volop kersen, aardbeien en asperges verkocht. De zomermaanden zijn zeker al een succes te noemen en we zijn heel benieuwd hoe het in de winter zal gaan. We verkopen ook bloemkolen, klanten komen dus al voor hun maaltijdboodschappen. Kopen bij de boer is trendy en hot en we zien daar echt mogelijkheden tot uitbreiding via onbemande winkels. Daar willen we zelf een rol in spelen. Door te participeren kunnen we oplossingen maken die nog beter, makkelijker en mooier zijn dan die we nu al hebben,” besluit Sander.

Dit artikel verscheen eerder in editie 9, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Innovend B.V.
Argon 47
4751 XC Oud-Gastel
info@innovend.eu
www.innovend.eu