Kwekerij Baas in gesprek met Aldi

"Het beeld van kwekerijen klopt niet met de werkelijkheid"

ALDI is een van de klanten van het eerste uur van Kwekerij Baas, en kan nog altijd rekenen op de met zorg gekweekte seizoensbloeiers van Baas. In onderstaande interview bespreekt Hoofd Verkoop van het bedrijf Arnold Vervetjes het vakmanschap dat nodig is voor succesvol kweken, het belang van duurzaamheid voor Baas en wat de consument zou moeten weten over kwekerijen.

Kwekerij Baas heeft nog niet zo lang geleden het veertigjarig bestaan gevierd. Hoe heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot leverancier van flinke klanten zoals ALDI?

‘De afgelopen 10-20 jaar is de Nederlandse retail, net als in de rest van Europa, meer gaan inzetten op de verkoop van planten. Op die ontwikkeling heeft Kwekerij Baas vroeg en succesvol kunnen inspelen, met ALDI als een van de eerste klanten. Het leveren aan retail was bijvoorbeeld aantrekkelijk vanwege de zekerheid. Bij een wat sombere zomer hebben tuincentra het moeilijk, maar supermarkten blijven open. Voor die tijd werd er van alles en nog wat gekweekt; de betere vraag is wat hier in de loop der jaren niet is gekweekt. Nu specialiseren we ons steeds meer, en dat heeft mooie groei opgeleverd.’

Wat voor seizoensbloeiers levert Kwekerij Baas aan ALDI?
‘Dat verschilt iedere paar weken, maar onze leveringen aan ALDI gebeuren wel ieder jaar volgens een vaste volgorde. We beginnen bijvoorbeeld met violen, en later in het jaar volgen perkplanten zoals begonia’s en petunia’s. Dat heeft te maken met de natuurlijke groeicyclus van die planten. Eigenlijk vind je in de winkel terug wat op dat moment logisch is volgens de natuur.’

De planten van Baas groeien dus allemaal op een ander moment in het jaar, en hebben ook een andere behandeling nodig. Hoe zorg je ervoor dat ALDI altijd over hoge kwaliteit planten kan beschikken?
‘Dat is iedere keer weer de uitdaging, want je wil dat alle producten er tot op zekere hoogte hetzelfde uitzien. Violen moeten bijvoorbeeld wel dezelfde hoeveelheid bloemetjes bevatten. Om dat voor elkaar te krijgen zijn we veel bezig met automatiseren en standaardiseren. We hebben het hele kweekproces in handen, van zaaien tot verpotten en verpakken. Zo kun je het beste sturen, maar het blijft uiteraard een natuurproduct.

Maar je kunt in een kwekerij niet alles automatiseren, de machines worden nog altijd bestuurd door specialistische kwekers. Die zijn bezig met het klimaat in de kas, het vochtgehalte en de juiste belichting. Zij weten precies wat er op welk moment moet gebeuren en aan welke knoppen je moet draaien om het product op het perfecte moment, in het perfecte stadium in de winkel te krijgen. Kweken is en blijft een vak, en machines kunnen niet zonder de mens. Gelukkig is vakmanschap hier mede door de ruim 40 jaar ervaring meer dan genoeg aanwezig.’

Ondanks dat je veel factoren hetzelfde probeert te houden tijdens het kweken, blijf je afhankelijk van externe factoren. Hoe kun je daarmee omgaan?
‘De invloed van het weer is bijvoorbeeld heel groot. Donkerder weer heeft natuurlijk effect op de planten. We hebben daar weinig invloed op, en dat is op zich ook goed, zo blijf je dicht bij de natuur.

Ook andere externe factoren, zoals de coronacrisis, hebben grote invloed op de bedrijfsvoering. Deze heeft uiteindelijk voor ons gunstig uitgepakt. Als mensen meer thuisblijven willen ze toch iets in huis hebben dat het vrolijk maakt. De vraag is dus gestegen. Nu de mensen weer meer de hort op gaan, en mensen minder thuiszitten, zie je de bestedingen ook direct weer richting het normale niveau zakken.’
 
Kwekerij Baas volgt dus tot op grote hoogte het natuurlijke proces van een plant. Betekent dat ook dat je duurzamer bent?
‘Ja dat vinden wij wel. We zijn ons bijvoorbeeld heel bewust van ons energieverbruik en gebruiken hiervoor geen fossiele brandstoffen meer. Daarbij wil ik opmerken dat met ALDI ook heel goed het gesprek gevoerd kan worden om de planten te kweken en verkopen in periodes dat deze minder energie verbruiken en een grotere overlevingskans hebben bij de consument. Dit is ook veel beter voor het klimaat en ook voor de consument.’  

Merk je dat de eisen op het gebied van duurzaamheid strenger worden, bijvoorbeeld vanuit ALDI?
Duurzaamheid is natuurlijk een mega-ontwikkeling. Retailers zoals ALDI verwachten dat we steeds meer doen op dit gebied. De consument ook, die wil weten hoe het product tot stand komt. Gelukkig zijn we al vroeg in dit proces meegegaan, waardoor we makkelijker aan de hogere standaarden, bijvoorbeeld in de vorm van keurmerken, kunnen voldoen. Dat is natuurlijk het mooiste: als een keurmerk een bevestiging is van wat je al doet.’

Kwekerij Baas heeft dus een laag energieverbruik. Wat gebeurt er nog meer op het gebied van duurzaamheid?
‘Onze watervoorziening bestaat uit regenwater, wat ons waterverbruik ontzettend duurzaam maakt. Wij noemen dit het water-naar-behoefte-systeem. Praktisch al het water dat we aan een plant geven wordt opgenomen door de plant. Het kleine beetje water dat de planten niet nodig hebben komt via verdamping weer in de waterbassins terecht. Iedere watergeefbeurt wordt eerst goed geanalyseerd wat de planten nodig hebben qua voedingstoffen en in verschillende groeifases krijgen de planten een verschillend dieet.

Al onze planten worden bij aanvang biologisch opgekweekt. Je moet je planten beschermen tegen ongedierte, en wij doen dat met zoveel mogelijk oog voor het milieu. Met het blote oog kun je ze niet zien in de kassen, maar naast onze medewerkers is hier ook een heel leger aan biologische bestrijders aan het werk. Die zorgen ervoor dat de insecten die de planten aantasten, of hun eitjes en larfjes, worden opgegeten. Deze natuurlijke manier van kweken is ook belangrijk wanneer onze planten bij de mensen in de tuin staan.’

Wat zou de consument moeten weten over Kwekerij Baas, of misschien wel kwekers in het algemeen?
‘Als je aan mensen vertelt dat je in een kwekerij werkt, denken ze: dat is gewoon een kas. Het beeld dat kwekerijen grote, energieslurpende, CO2-uitstotende lichtbakken zijn, is nog heel sterk. Maar wat er bij ons gebeurt is echt het tegenovergestelde. We gebruiken vooral het licht en water dat voorhanden is, en op die manier zorgen we voor mooie producten die vrolijkheid brengen en mensen blij maken. Bloeiende blijmakers, noemen we dat. In dat verhaal willen we de consument graag meenemen.’ 

Bron: Aldi


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss

© BPnieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven