Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Eind 2022 besluit over CO2-plafond luchtvaart

Eind 2022 wordt er een politiek besluit genomen over de invoering van een CO2-plafond voor de luchtvaart. Dit staat in de op Prinsjesdag gepresenteerde begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Volgens evofenedex is deze planning nogal ambitieus, aangezien er nog veel vragen zijn over de opzet, uitvoering en rechtmatigheid. 
Met het instellen van een nationaal CO2-plafond voor de luchtvaart ontstaat een stapeling van heffingen en verdwijnt het gelijke speelveld voor de luchtvaart binnen de Europese Unie. Het instellen van zo’n plafond kan grote gevolgen hebben voor de positie van logistieke draaischijf Schiphol, waardoor exportkansen van ondernemers, het vestigingsklimaat in Nederland, en de werkgelegenheid van de Nederlandse luchthavens onder druk komen te staan, zo meldt de logistieke ondernemersvereniging.

Fitfor55
Volgens evofenedex is het instellen van een nationaal CO2-plafond onnodig, gezien de Fitfor55-voorstellen van de Europese Commissie. Hierin worden Europese afspraken gemaakt over de uitbreiding van de handel in emissierechten voor de luchtvaart (EU ETS), een heffing op kerosine en een bijmengverplichting voor duurzame kerosine. 

Bron: evofenedex

Publicatiedatum: