Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Flora Toscana viert 50ste verjaardag

"We willen voor onze kwekers de kortst mogelijke weg zijn naar de markt"

"We zijn uitgegroeid tot een van de grootste Italiaanse sierteeltbedrijven en zijn verheugd om deze mijlpaal te vieren", zegt Tommaso De Angelis, marketing manager van Flora Toscana, een coöperatie van kwekers gevestigd in het Toscaanse Pescia. Flora Toscana heeft in de loop der jaren ruim 250 leden aangetrokken en haar kernactiviteiten zijn de teelt en afzet van snijbloemen en potplanten en het leveren van technische voorzieningen. De Angelis heeft het over het 50-jarig jubileum, de voorbereidingen op de drukste tijd van het jaar en hoe kansen te grijpen in onzekere tijden. 



50ste verjaardag
Op 16 september 2021 is Flora Toscana 50 jaar geworden. De Angelis beschrijft de weg die het bedrijf heeft afgelegd om deze mijlpaal te bereiken. "Flora Toscana werd in 1971 opgericht in Pescia en sindsdien zijn we uitgegroeid tot een van de grootste Italiaanse bedrijven in de sierteelt. We begonnen met de klassieke vorm van afzet in de branche, maar in de loop der jaren breidden we ook uit naar supermarkten en export. Met de blik gericht op de toekomst werpen we ons nu op digitalisering. Na al die jaren zijn onze oprichters en leden erg trots op deze mijlpaal en onze geschiedenis. Sinds de start zijn we een coöperatie van telers gebleven: ons doel is en blijft voor onze kwekers de kortst mogelijke weg naar de markt te zijn. Daarnaast hebben we veel aandacht voor duurzaamheid en reiken we onze telers alles aan wat ze nodig hebben om zo goed en efficiënt mogelijk te kunnen werken."

Op zaterdag 18 september vierde Flora Toscana het 50-jarige jubileum met haar medewerkers en de leden van de coöperatie. Ze deed dat onder meer met een rondetafelgesprek waaraan vooraanstaande vertegenwoordigers van de Italiaanse coöperatieve wereld zullen deelnamen. De geschiedenis van het bedrijf passeerde de revue, maar ook het verleden, het heden en de toekomst van de sierteeltsector kwamen aan bod.



Allerheiligen: piek in chrysantenverkoop
Terwijl het feest gevierd werd, beleefde Flora Toscana ook een van de drukste tijden van het jaar. "Onze kwekers leggen zich traditioneel in grote mate toe op de teelt van chrysanten, de meest verkochte bloem op Allerheiligen in Italië. Eind oktober is dan ook een heel belangrijke periode voor ons. Dan hebben we steevast een piek in onze afzet. We zijn ons nu al aan het voorbereiden op Allerheiligen, want op slechts een paar dagen tijd verwerken we een enorme hoeveelheid bloemen. Daar vergt heel wat coördinatie."

"Veranderingen bieden ook kansen"
De Angelis heeft het ook over de impact van de pandemie. Hij is wat dat betreft hoopvol gestemd en ziet nog een mooie toekomst voor de sector. "De pandemie heeft een enorme impact gehad op onze sector. Door de toegenomen vraag hebben we een heel goed voorjaar gehad en we hopen dat ook de rest van het jaar positief blijft, zodat we ons kunnen herstellen van eerdere verliezen."

De Angelis zegt dat het belangrijk is om voorbereid te zijn op een onzekere toekomst. "We weten niet hoe lang corona nog een impact zal hebben op onze samenleving, maar er is zeker een scheidslijn tussen vóór en na de pandemie. Niemand weet hoe de markten en de trends de komende jaren zullen evolueren. Zullen mensen nog steeds op dezelfde manier bloemen kopen? Toch denk ik dat we optimistisch moeten blijven en de kansen moeten grijpen die de veranderingen ons bieden. Zo zetten we bij Flora Toscana nu volop in op digitalisering en maken we onze procedures up-to-date zodat we als bedrijf flexibeler kunnen reageren op de omstandigheden die zich voordoen."

Voor meer informatie:
Flora Toscana
www.floratoscana.it 

Publicatiedatum: