Glastuinbouwspecialist onder de transporteurs focust bewust op Nederland

Tholen - De logistieke sector is volop in beweging. De sector heeft daarbij ook te maken met nieuwe ontwikkelingen en uitdagingen. Diverse spelers uit de transportmarkt gaven hun visie op de zaken in vakblad Primeur. Onder meer Henri de Wit van SVB Transportgroep.

“Het verkeer wordt echt weer drukker,” zegt Henri de Wit, planner bij SVB Transportgroep naar aanleiding van het afschalen van de coronamaatregelen medio juni.

Ze zijn de coronaperiode goed doorgekomen, geeft hij aan. Waar in het begin van de pandemie het verkeer veel rustiger was, namen de wachttijden voor het laden en lossen voor de chauffeurs juist toe. Inmiddels is de situatie weer redelijk normaal en ziet de transporteur dat de magazijnen en koelhuizen steeds strikter gebruik maken van een tijdslot voor laden en lossen. “Dan moet je strak plannen, soms zit je met een tussenuur.” Als er dan in combinatie met de verkeersdrukte eens een vertraging ontstaat, vindt Henri het belangrijk om de klant daarvan direct op de hoogte te brengen dan kunnen zij ook anticiperen “Je moet het uiteindelijk met zijn allen doen.”

Service
Het past in de filosofie van optimale dienstverlening die SVB Transportgroep nastreeft. Net als snel schakelen om de goederen tijdig te kunnen afleveren bij de klant. Henri geeft aan dat soms de service voorrang heeft boven een optimale beladingsgraad. “Dat is ook een langetermijnrelatie die je opbouwt met je klant.”

Het zorgt voor stabiel klantenbestand. Het transportbedrijf, dat zich voornamelijk richt op het transport van AGF in Nederland, overbrugt met 30 eigen vrachtwagens en 37 chauffeurs grofweg van het Westland tot Venlo. De glastuinbouwspecialist kiest er daarbij bewust voor zich te focussen op Nederland. “Je moet doen waar je sterk in bent. We hebben een binding met de regio’s in Nederland, waar we dagelijks komen. We hebben er contacten en zijn er sterk.”

Groupage
De transporteur richt zich voornamelijk op groupage: het clusteren van goederen vanaf diverse locaties. Hoewel Henri enerzijds merkt dat er minder schakels in de keten komen, ziet hij anderzijds dat er veel nieuwe kleine bedrijven ontstaan en hij verwacht dat die op en neer gaande beweging qua schakels in de keten wel zal blijven. In elk geval maakt hij zich geen zorgen voor groupage-diensten. “Voor de belevering van de foodsector met mixed-pallets moeten de goederen toch opgehaald worden.” Wel observeert hij dat steeds vaker AGF voor levering in Europa rechtstreeks bij de telers wordt opgehaald.

Duurzaam
“Wij proberen ons steentje bij te dragen,” zegt Henri over de duurzaamheidsmaatregelen van SVB Transportgroep. Zo wordt met de schoonste motoren – voldoen aan euronorm 6 – gewerkt en is het aantal LZV’s (langere voertuigen) uitgebreid naar vier. Overigens geeft de transporteur aan dat het inzetten van die langere voertuigen een goede afweging vergt. “Niet alle klanten zijn er al op ingericht en er moet ook voldoende product beschikbaar zijn om de LZV te vullen. Die zijn vooral inzetbaar op de lange stukken.”

Daarnaast zijn de nieuwste koelmachines uitgerust met een zonnecollector op het dak van het voertuig. Van elektrisch rijden verwacht Henri dat het dichterbij komt. Hij ziet dat het kansen biedt voor stadsdistributie, maar dat het voor de langere afstanden nu nog te vroeg is om toe te passen.

Dit artikel verscheen eerder in editie 6, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Henri de Wit
SVB Transportgroep
www.svbtransportgroep.nl
henri@svbtransportgroep.nl


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss

© BPnieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven