Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sachin Appachu, Bliss Flora, Kenia:

"Verkopen dit jaar hoger dan ooit, maar geldt dat ook voor de marge?"

De omzet is hoog, misschien wel hoger dan ooit, maar zijn de marges net zo hoog? Het is een vraag die veel telers in Kenia zichzelf stellen, aangezien de productiekosten behoorlijk zijn gestegen. Zo ook voor rozenteler Sachin Appachu van Bliss Flora uit Njoro. Tot nu toe is hij heel erg tevreden met de verkopen, maar hij vertelt ook dat de hoge kosten en vooral de vrachtkosten veel telers dwingen om meer lokaal de afzet te zoeken en/of andere markten te ontdekken. Ook gaan ze vaak op zoek naar andere transportmethodes, zoals over zee. "Om dit te bereiken, moeten we als sector samenwerken."


Sachin Appachu in de kas

Goed jaar tot nu toe
Volgens Sachin is het jaar tot nu toe erg goed. "Qua verkopen zien we de beste tijden ooit. Dat begon half november en de vraag en de prijzen zijn sinds die tijd hoog gebleven. Het leukste daaraan is dat ze ook hoog bleven gedurende de hele maand februari. Normaal gesproken zakken de prijzen na Valentijnsdag, maar de vraag bleef nu hoog, wat leidde tot een maand met een enorme hoge omzet, die ontzettend welkom was na de lockdowns."

Hoge vrachtkosten
Vrachtkosten zijn nog steeds een probleem. Er is vaak een gebrek aan capaciteit en de vrachtkosten zijn hoog. "De transportkosten liggen 20% hoger dan normaal en dan heb ik in 2020 niet meegerekend." De productiekosten zijn daarom ook hoger dan normaal. "Meestal maken de vrachtkosten 50% uit van de totale kosten en nu is dat 65%." Daarbij zijn de prijzen ook hoger geworden voor meerdere feestdagen. "Meestal worden de kosten alleen in de dagen voor Valentijnsdag hoger, maar dit jaar gebeurde dat ook voor Vrouwendag en Moederdag."

Meer richting directe markt
"Het gebrek aan vrachtcapaciteit in combinatie met de prijsvolatiliteit zorgt ervoor dat steeds meer telers ervoor kiezen om ladingen direct te verschepen," legt Appachu uit. "We hebben ook onze marketingvaardigheden aan moeten scherpen om de directe vraag te stimuleren. De prijzen zijn erg goed op de veiling, maar omdat de kosten zo hoog zijn, is de impact van een prijsdaling groot. Daarom willen we het risico spreiden. Eerder verstuurden we 70% naar de veiling en 30% naar de directe markt. Nu is dat een verhouding van 60-40 en we willen naar 50-50."

Alternatieve transportmethodes
Volgens Appachu is het belangrijk om op zoek te gaan naar alternatieve transportmethodes. "Vorig jaar hebben we meegedaan aan een test met transport over zee, die werd georganiseerd door Royal FloraHolland. Dat was heel leuk en ik kijk uit naar de volgende test. Het is belangrijk dat de sector samenwerkt en het zou geweldig zijn als een organisatie als Royal FloraHolland dat zou kunnen coördineren. Op deze manier kunnen telers hun vrachtkosten verlagen en op hun beurt de veiling blijven voorzien van bloemen."

Gaan er records plaatsvinden qua verkopen?
Als je terugkijkt over de afgelopen 5-7 jaar dan liggen de verkopen dit jaar op z'n hoogst, maar geldt dat ook voor de winst? "We mogen absoluut niet klagen, maar alle productiekosten zijn hoger geworden en de winst zal dus waarschijnlijk niet zo'n enorme groei zien als de omzet. Kosten voor meststoffen, gewasbeschermingsmiddelen, arbeid en verpakking zijn allemaal gestegen. Ook de leveranciers van deze producten hebben te maken met transportproblemen, zoals een gebrek aan containers of een toename in de prijzen ervan. Uiteindelijk betaalt de teler de prijs. Aan het eind van het jaar kunnen we zien of de winst ook een recordhoogte heeft behaald."

Verwachtingen
Appachu is optimistisch gestemd over de toekomst, ook al komt het laagseizoen er nu aan. "Allereerst kan er nog het een en ander veranderen in de vrachtkosten, misschien als de internationale vluchten weer op gang komen. Ik hoop dat dat in de komende maand of twee gaat gebeuren. Daarnaast ben ik nieuwsgierig of de vluchttarieven zullen dalen, zoals normaal gesproken gebeurt in deze maanden van 1 juni tot half augustus. Ook zijn er wellicht minder bloemen beschikbaar op de markt, aangezien Colombia en Ecuador met dezelfde vrachtproblemen te maken hebben als wij. Over het geheel genomen zal de tijd het uitwijzen, maar voorlopig zijn we positief gestemd."

Voor meer informatie:
Bliss Flora Ltd
Sachin Appachu
appachu7@yahoo.com  

Publicatiedatum: