Paul Molina, Naranjo Roses

"Markt geconserveerde bloemen exponentieel gegroeid"

De Ecuadoriaanse rozenkweker Naranjo Roses introduceerde drie jaar geleden hun eerste geconserveerde rozenmerk Lulu Rose. Sinds die tijd is de vraag sterk gestegen en we vroegen commercieel directeur  Paul Molina naar de markt.

De geboorte van geconserveerde bloemen
"Volgens sommigen werden geconserveerde bloemen voor het eerst gecommercialiseerd in de vroege jaren 1950 in Japan. Maar hier ligt niet de oorspronkelijke datum van de "geboorte" van geconserveerde bloemen: het conserveren van bloemen gaat terug tot honderden jaren geleden in de Aziatische regio."

2.500 commerciële variëteiten
De vraag naar geconserveerde bloemen is begonnen met bladgroen, legt hij uit, en met het verstrijken van de jaren zijn de technieken voor geconserveerde rozen verbeterd en zijn er stap voor stap een aantal alternatieven bijgekomen. "Tegenwoordig zijn er meer dan 2.500 commerciële varieteiten, variërend van bloemen tot allerlei typen groen. Zoals gezegd begint de vraag naar dit product in Japan en sinds enkele jaren blijft het een van de interessantste markten voor dit soort producten."

Introductie in Europa - eind jaren '80
Tegen het einde van de jaren '80 worden de eerste geconserveerde bloemen in Europa geïntroduceerd. Dit was een succes en maakte het conserveren van bloemen en bladgroen zoals wij dat kennen "trendy". Daardoor begon de vraag naar geconserveerde rozen aanzienlijk te groeien.

...en in Ecuador en Colombia - jaren '90
In de jaren '90 verschenen de eerste geconserveerde bloemen in zowel Colombia als Ecuador. "Enkele bedrijven in deze landen legden zich uitsluitend toe op de export van verse bloemen en begonnen een deel van hun kweek te bestemmen voor prachtige bewaarbloemen."

Exponentiële groei
In de afgelopen tien jaar is de vraag naar geconserveerde rozen wereldwijd exponentieel gegroeid, vooral het afgelopen jaar. "Vóór de pandemie was er al een aanhoudende jaarlijkse groei van de vraag van ongeveer 7% per jaar, maar in 2020 is die sterk toegenomen en sloot het jaar af met een stijging van 18%. Tegenwoordig zien we verschillende kwekerijen die zich specifiek hebben toegelegd op het kweken van de beste topkwaliteit bewaarrozen voor de export naar de belangrijkste markten in de wereld."


Een container met geconserveerde rozen verladen voor SPanje

Lulu Roses
In 2018 introduceerde Naranjo Roses hun eigen geconserveerde rozenmerk Lulu Roses. Naar eigen zeggen profiteert men ook zelf van de groei - het merkt inmiddels aftrek over de gehele wereld.

Voor meer informatie:
Paul Molina, Commercieel Directeur Lulu Roses
Lulu Preserved Roses
mercadeo@naranjoroses.com
www.luluisforever.com

Naranjo Roses
naranjogroup.com.ec 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss

© BPnieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven