De Spaanse sierteeltsector, verenigd in de koepelorganisatie Fepex, heeft onlangs de campagne "Europa bloeit: een bloem zegt meer dan duizend woorden" gelanceerd. Vanaf deze maand zullen er gedurende een jaar in Spanje en Duitsland acties worden opgezet om de consument te informeren over de voordelen van planten en bloemen. Met een totaal budget van € 500.000, gefinancierd door de Europese Commissie en de sector, zal de campagne zich vooral focussen op social media en digitale televisie- en videoplatforms.
Het belangrijkste doel van de campagne is om de positieve invloed van planten op het fysieke en psychologische welzijn van mensen in beeld te brengen. Europa Bloeit streeft er uiteraard naar om de consumentenvraag naar bloemen en planten in Spanje en Duitsland, een van de belangrijkste bestemmingen voor de Spaanse export, te stimuleren. In die zin wil het een bijdrage leveren aan het herstel van de Spaanse telers- en afzetbedrijven na een desastreus jaar. De Soaanse sierteeltsector is een van de meest getroffen branches geweest door de lockdowns en de sluiting van de verkooppunten voor hun producten.
Gezamenlijke actie
Europa Bloeit is een gezamenlijk antwoord van de sierteeltsector binnen de Spaanse koepelorganisatie Fepex. Acht telers- en afzetverenigingen doen mee en samen vertegenwoordigen die meer dan 800 bedrijven, 76% van de teelt en 65% van de Spaanse afzet van bloemen en planten.
Planten en bloemen van Spanje
De sierteelt vertegenwoordigt 3,2% van de tuinbouw in Spanje, met een areaal van ongeveer 5.300 hectare en een productiewaarde van €1 miljard. De belangrijkste gewesten voor de teelt zijn Andalusië, de Valenciaanse Gemeenschap, Catalonië, de Canarische Eilanden, Aragón, Galicië en Murcia. Gezien de belangrijke bijdrage van de sierteeltsector aan de tewerkstelling (40.000 banen), is de maatschappelijke relevantie van de branche in Spanje zeer hoog.
Voor meer informatie:
FEPEX
www.fepex.es