Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Barry Zuiderwijk: "Maximaal profiteren van Maut-voordeel"

Dertig Volvo FH LNG-trucks voor H.Z. Logistics

Met de ingebruikname van dertig Volvo FH 460 LNG 4x2-trekkers zet H.Z. Logistics een grote stap in de verduurzaming van zijn wagenpark. De logistiek dienstverlener koos voor Volvo LNG-trucks vanwege het milieuvoordeel en de gunstige businesscase. De trucks zijn geleverd door Volvo Trucks-dealer Volvo Group Truck Center Maasdijk.

Full service logistiek dienstverlener H.Z. Logistics zet de Volvo LNG-trucks voornamelijk in voor het geconditioneerd transport van AGF- en sierteeltproducten voor klanten in Midden- en Zuid-Europa. Het bedrijf is nadrukkelijk bezig met duurzaamheid. “In de periode tot 2024 willen we een CO2-reductie van 25 procent realiseren”, zegt algemeen directeur Barry Zuiderwijk. “Dit doen wij al door onze volumes deels intermodaal per spoor te vervoeren. Voor het langeafstandstransport over de weg zochten wij ook naar een duurzame oplossing. LNG-trucks zijn op dit moment het meest duurzame alternatief voor diesel en bovendien het alternatief dat nu beschikbaar is voor het langeafstandstransport. We wilden het gelijk grondig aanpakken, vandaar dat we een order voor 30 trucks hebben geplaatst. Met een Volvo LNG-truck stoten we 20 procent minder CO2 uit in vergelijking tot een dieseltruck. Een ander aspect is dat verduurzaming echt wordt gewaardeerd door onze klanten.”

De beste businesscase
Na een uitgebreide vergelijking koos H.Z. Logistics voor dertig Volvo LNG-trucks, die het afgelopen half jaar stapsgewijs zijn geleverd. Zuiderwijk: “We hebben alles op een rij gezet en al snel bleek dat de LNG-trucks van Volvo de beste business case hebben. Dat komt door een combinatie van factoren. Allereerst is LNG goedkoper dan diesel en scoren de Volvo LNG-trucks uitstekend qua verbruik, wat ook echt blijkt in de praktijk. Met onze dieseltrucks zitten we op een verbruik van 28 liter per 100 kilometer. Met de LNG-trucks halen we 20,5 kilo per 100 kilometer. De Maut-vrijstelling in Duitsland gaf ons het beslissende zetje om te investeren in LNG-trucks.”

Maximaal profiteren van Maut-voordeel
H.Z. Logistics heeft een omkoppelsysteem opgezet om met de Volvo LNG-trucks zoveel mogelijk kilometers in Duitsland te maken. “We doen veel transport richting Midden- en Zuid-Europa”, vertelt Zuiderwijk. “We plannen het nu zo dat we op deze route trailers omkoppelen in Oost- en Zuid-Duitsland. We rijden met de LNG-trucks gemiddeld 250.000 kilometer per jaar en daarvan rijden we zo’n 75 procent in Duitsland. Hierdoor halen we optimaal voordeel uit de Maut-vrijstelling.”

Rijk uitgerust
Voor het comfort onderweg zijn de trucks voorzien van de ruime Globetrotter XL-cabine met twee bedden, magnetron, koelkast, verstelbaar stuur met kantelbare stuurkolom (‘neck tilt’) en de geïntegreerde standairco I-ParkCool. Ook aan de veiligheid besteedt H.Z. Logistics veel aandacht, temeer omdat chauffeurs veel ’s nachts rijden. Daarom is gekozen voor het Active Safety-pakket, dat bestaat uit geavanceerde veiligheidssystemen zoals Forward Collision Warning met noodremfunctie, Adaptive Cruise Control, Driver Alert Support, Lane Change Support en Lane Keeping Support.

Zuiderwijk is zeer tevreden over de prestaties van de Volvo LNG-trucks. “Het zijn supertrucks qua verbruik, betrouwbaarheid en rijcomfort. Overigens hebben we voor alle trucks een onderhoudscontract afgesloten, zodat we daar zelf geen omkijken naar hebben. Ook hebben we gekozen voor Real Time Monitoring.” Met Real Time Monitoring worden de essentiële componenten van de trucks 24 uur per dag op afstand gemonitord en geanalyseerd. Hierdoor kan voorspeld worden wanneer er een probleem zal gaan optreden en kunnen preventieve maatregelen worden genomen. Daarmee wordt ongeplande stilstand voorkomen en de beschikbaarheid van de trucks gemaximaliseerd.

De trucks zijn voorzien van I-Cruise en de intelligente Predictive Cruise Control I-See, dat de route analyseert en het rij- en schakelgedrag daarop aanpast voor optimale rijprestaties en brandstofefficiency. I-Cruise helpt om de snelheid constant te houden en aan te passen voor een laag brandstofverbruik.

Voor meer informatie:
Barry Zuiderwijk
HZ Logistics
Burg.van Doornlaan 16-18
2678 KB De Lier
+31 (0) 174 52 55 96
b.zuiderwijk@hzlogistics.nl 
www.hzlogistics.eu 

Publicatiedatum: