Floridata ontving de eerste debiteuraanvraag bij de start van het bedrijf, op 1 april 2014. Zeven jaar later staat de teller op maar liefst 100.000. "De debiteurendienstverlening blijft een belangrijk collectief goed voor risicobeheersing van je debiteurenportfolio", aldus Wesley van den Berg, manager van Floridata. Deelnemers worden gewaarschuwd wanneer er problemen zijn ontstaan bij een debiteur die zij (willen gaan) beleveren of hebben opgevraagd. Ook worden zij gewaarschuwd wanneer er problemen bekend zijn op hetzelfde adres of bij een soortgelijke bedrijfsnaam.
Feiten en cijfers
Van de 100.000 debiteuraanvragen zijn de meeste teruggekoppeld in 2015. Dat was het eerste jaar na de start van de dienstverlening. Inmiddels verwerkt Floridata jaarlijks rond de 13.000 debiteurrapporten. In 6,5% van de gevallen werd de status ‘Problemen bekend’ teruggekoppeld, om deelnemers te waarschuwen. Bij zo’n 21% van de aanvragen werd tevens een kredietadvies/kredietlimiet afgegeven. De meeste aanvragen werden gedaan op debiteuren gevestigd in respectievelijk Frankrijk, Italië, het Verenigd Koninkrijk en vervolgens Duitsland.
Voor de landen buiten de top 10 is z’n 30% van de debiteurrapporten teruggekoppeld.
Ruim 95% debiteurrapporten binnen 24 uur teruggekoppeld
De meeste debiteurrapporten worden binnen enkele uren via de Floridata portal teruggekoppeld. "Ruim 95% koppelen we binnen 24 uur terug, met of zonder kredietadvies/kredietlimiet", vertelt Kees Vink, business analist van Floridata. "In een enkel geval duurt het wat langer, omdat er dan meestal iets aan de hand is omtrent het betaalgedrag van de debiteur."
bron: Floridata