Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Dianthus Week panel bespreekt kansen

VS: Hoe kan het imago van de anjer verbeterd worden?

De anjer is al lang niet meer de broze en goedkope rode, witte of roze traditionele begrafenisbloem. Door uitgebreide veredeling is in de loop van de jaren een veelzijdige, lang houdbare bloem in talloze vormen en kleuren ontstaan. Maar hoe kan het imago van de anjer bij de Amerikaanse consument worden verbeterd?

Dit was een van de onderwerpen die afgelopen week door het Dianthus Week panel werden besproken. In een virtuele bijeenkomst gaven zes panelleden bestaande uit retailers, een bloemenwinkel, groothandel, floral designer en een kweker, hun mening vanuit hun eigen perspectief. Samenvattend lijken communicatie, samenwerking en partnerschap de sleutel te zijn om de anjer populairder te maken. 


The deelnemers aan het webinar, van linksboven mee met de klok: Debora Steier (vice president Floral, Albertsons Companies), Erin Esensee (business unit director, Heb Blooms, Becky Roberts (Floral director PMA moderator), Andrés Toro (Dianthus Grower, Colibri Farms), Sarah Campbell (Intrigue Design), David Dahlson (directeur ontwikkeling Mayesh Wholesale Florist), en Deborah Zoellick (sourcing manager Wallmart).

Colombia is grootste anjerteler
De anjer heeft een speciale betekenis in Colombia. 55 jaar geleden kweekten ze er de eerste soorten en in de loop der jaren nam het aantal variëteiten, kleuren en vormen toe. Colombia is nu een van 's werelds grootste anjertelers en de anjersoorten vertegenwoordigen 15% van de bloemenexport van het land. Om 5 tot 10 variëteiten per jaar te introduceren, produceert een veredelaar ongeveer 60.000 zaden per jaar, en het duurt ongeveer 6 jaar voor een variëteit klaar is om op de markt gebracht te worden. Vorige week was het Dianthus Week in Colombia waar negen veredelaars de deuren van hun proeflocaties openden om hun assortiment te laten zien, wat er binnenkort wordt geïntroduceerd en wat er nog wordt getest.

Het anjer-imago verbeteren
Door het organiseren van de Dianthus Week wil de sector graag het imago van de anjer verbeteren. Het doel is het imago te veranderen van een ouderwetse grootmoeder- of begrafenisbloem, die broos en goedkoop is, niet opengaat en niet genoeg variatie heeft, in een bloem die gekarakteriseerd kan worden met kwaliteiten als lang houdbaar, felle kleuren, mooie nieuwe soorten, diversiteit, overvloedig en koninklijk. 

Kansen voor anjers in de bruiloften- en evenementensector
De veelzijdigheid van dit product zorgt voor veel kansen voor de bruiloften- en evenementensector. "Het visuele aspect is erg belangrijk in de evenementenbranche, dus ze moeten de kleuropties kunnen zien", zegt evenementen- en bruiloftenbloemist Sarah Campbell van Intrigue Design. "In de evenementenwereld zijn we niet op zoek naar geur of lange houdbaarheid, al is het feit dat de bloem buiten het water goed blijft natuurlijk wel een pluspunt." Volgens Campbell zijn grote arrangementen tegenwoordig populair. Ondanks dat Covid-19 zorgt voor kleinere bruiloften, heeft het er wel voor gezorgd dat mensen meer geld in bloemen steken. "We doen veel arrangementen, en anjers passen daar perfect in."

Laat zien, vertel het verhaal en onderwijs!
Maar hoe breng je deze kennis naar de consument of de evenementenwereld? Het gaat erom het product te laten zien en hen het verhaal te vertellen. De retailers zijn het erover eens dat het lange vaasleven een goed verkoopargument is. Het moet echter wel op de winkelvloer worden gecommuniceerd. David Dahlson voegt daar nog aan toe dat het belangrijk is om de consument te onderwijzen en te laten zien hoe het openen van de bloem in zijn werk gaat en hoe het product gebruikt kan worden. Ook in de evenementenwereld zijn promotie, communicatie en educatie van groot belang. Bloemisten en ontwerpers moeten meer vertrouwd raken met het product en de enorme mogelijkheden. "Het kan een heel luxe product zijn dat niet zo duur is, als ze maar weten hoe ze het moeten gebruiken en combineren," legt David Dahlson van Mayes uit. Tijdens het panel liet hij een boeket zien van David Austin rozen gecombineerd met anjers, dat een luxe uitstraling had. 

En de duurzaamheid?
Duurzaamheid wordt steeds belangrijker, omdat klanten zich er bewuster van zijn. Ook daarin is het belangrijk het verhaal van de Colombiaanse telers te vertellen, maar ook het laten zien van recyclebare of zelfs biologisch afbreekbare verpakkingen. Het verhaal van de anjer en duurzaamheid is een veelbelovende toekomst. Over een paar jaar zullen steeds meer bloemen verzonden worden over zee, om de CO2-voetafdruk te verlagen. "Dan is een lang vaasleven de sleutel en de anjer heeft dat," zegt Dahlson. 

Verkopen op rasnaam?
Een van de vragen die werd gesteld door moderator Becky Roberts van PMA was of het verkopen op soortnaam iets zou zijn om te onderzoeken. Voor ontwerpers en bloemisten is de naam van het ras erg belangrijk. Ze willen de naam weten, want dan leren ze de kenmerken van dit ras kennen en kunnen ze het opnieuw bestellen. Ook als ze een andere bloemist ermee zien werken, willen ze de specifieke namen weten.

Voor de massamarkt worden namen van variëteiten niet vaak gebruikt, maar dit zou een kans kunnen zijn als er niet te veel namen zullen worden gebruikt. Het idee werd geopperd om twee of drie rassennamen erg populair te maken door bijvoorbeeld campagnes op sociale media. Het moet dan wel onderdeel zijn van een groter verhaal, zo was men het eens. Om de verkoop van de anjer, en van bloemen in het algemeen, te vergroten, is een eensluidende boodschap essentieel.

Partnerschappen
De massamarkt en de groothandel willen graag meer bij het selectieproces worden betrokken. Ze zijn allemaal op zoek naar unieke rassen en zijn daarom nieuwsgierig naar wat er wordt geprobeerd. "Veredelaars en telers moeten weten wat wij willen." En velen willen er zelfs eerder bij zijn dan de kwekers. "Kwekers kunnen kleuren elimineren die wij misschien willen. Laat ons helpen uw verkoop te verhogen," zegt Deborah Zoellick van Wallmart. Zowel de massamarkt als de groothandel is dus naarstig op zoek naar partnerschappen met veredelaars en telers, zodat zij toegang krijgen tot de unieke variëteiten.

Dianthus week 2021 en 2022
Dianthus Week vond dit jaar plaats van 1 tot 5 maart in Colombia, en negen veredelaars openden hun deuren. De negen deelnemende veredelaars waren: 

Klik hier om een kijkje te nemen bij Dianthus Week van Selecta Colombia. 

In 2022 zal de derde editie van de Dianthus Week worden georganiseerd van 7 tot 11 maart. Tot dan zal de webpagina regelmatig worden geupdate.  

Voor meer informatie:
Dianthus Week Colombia

www.dianthusweek.com

Publicatiedatum: