Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Google Chrome stopt met 'third party cookies'

De grote techbedrijven verdienen geld door hun gebruikers advertenties te voeren. Het belang van de adverteerder, die hiertoe (privé)gegevens van die gebruikers krijgt, weegt per definitie zwaarder dan die van de gebruiker, omdat die eerste betaalt en die laatste niet. Het monopolistische karakter van deze bedrijven maakt deze vorm van "misbruik" praktisch ongelimiteerd en straffeloos.

Maar niet tot in het oneindige, zo weet ook Google. Driekwart van de mensen voelt zich online voortdurend 'in de gaten gehouden', een dito nummer heeft het gevoel dat de voordelen allerhande online activiteiten teniet worden gedaan door de gevaren die data farming met zich meebrengt (zo blijkt uit een onderzoek van het Pew Research Center).

Een heet hangijzer in dit alles is het plaatsen van zogeheten third party cookies. Dit zijn stukjes software welke bedrijven plaatsen in de browser en waarmee het online gedrag van het individu gevolgd kan worden (en op basis waarvan deze vervolgens advertenties wordt voorgeschoteld). In navolging van enkele andere aanbieders als Safari en Firefox belooft Google Chrome, verreweg de meest gebruikte browser wereldwijd, nu ook het gebruik deze cookies definitief te staken.

Een dergelijk besluit zat in de planning maar is nu bij monde van David Temkin, bij Google zogezegd de directeur Vertrouwenszaken, in een blog bekrachtigd. Ook belooft het bedrijf geen alternatieve technieken te ondersteunen die hetzelfde beogen, noch nieuwe technieken te ontwikkelen die hetzelfde doen.

Grote vraag is natuurlijk hoe het kan dat men ogenschijnlijk fundamenteel het mes zet in het eigen verdienmodel. Een sluitend antwoord geeft men niet, maar Temkin laat weten dat zaken als 'slimme aggregatie, anonimisering en dataverwerking op het niveau van individuele devices' voldoende ontwikkeld zijn om zogezegd het individu te volgen zonder het individu te volgen. De kunst is het individu geanonimiseerd op te laten gaan in groepen met gedeelde interesses en hem of haar zodoende alsnog te bereiken. Met termijn moet dit mogelijk zijn. Tegelijkertijd, zo laat de man tot slot weten, zal Google zich blijven inzetten op het "belonen" van die partijen die erin slagen sterke relaties te bouwen met hun klanten/achterban.

Klik hier voor de blog