De Ledenraad van Royal FloraHolland heeft de Directie gevraagd een stappenplan te maken voor de verdere uitrol van Floriday. Kwekers en kopers ervaren op dit moment nog te veel problemen met het digitale platform.
Op vrijdag 29 januari 2021 heeft de Ledenraad in een speciale Floriday themasessie met de Directie gesproken over de onrust onder leden en kopers. De afgelopen weken heeft een werkgroep van de Ledenraad de signalen rond Floriday in kaart gebracht. "Wij nemen de signalen van onze leden serieus. Van meerdere kanten krijgen we al langere tijd signalen over problemen met Floriday en stellen deze ook aan de orde. Floriday is een doorlopend gespreksonderwerp met de Directie", zegt Matthijs Barendse (foto) van de Ledenraad.
De problemen waar kwekers en kopers tegenaan lopen zijn praktisch van aard; functionaliteiten ontbreken nog of het systeem werkt omslachtig en tijdrovend. Maar er zijn ook serieuze handels-beperkende problemen. Ook zijn er kwekers en kopers met positieve ervaringen.
Nog te veel problemen
De Ledenraad heeft de problemen afgelopen vrijdag in een aparte sessie met de Directie en team Floriday besproken. "Met de voorjaarsdrukte op komst en het feit dat veel kwekers en kopers nog de overstap naar Floriday moeten maken, maken wij ons ernstig zorgen. Kwekers, kopers, softwareleveranciers en Royal FloraHolland zijn er nog niet klaar voor", aldus Matthijs Barendse. "Alle partijen zijn overtuigd van het nut van digitalisering en van Floriday. We moeten dit ook zelf in onze kwekerscoöperatie organiseren, om samen sterk te blijven. Maar onze handel moet ook doorgaan en het systeem moet ons daarbij ondersteunen. Het is duidelijk dat er op dit moment nog te veel problemen zijn. We willen samen de handschoen oppakken om dit te doen slagen."
Matthijs: "We hebben een constructief gesprek gevoerd met de directie. De directie ziet ook de ernst van de situatie in en erkent de problemen. Onze werkgroep gaat nog deze week met het team van Floriday de belangrijkste knelpunten formuleren. Daarbij betrekken we alle relevante input. Wij willen graag samen naar oplossingen toewerken."
bron: Royal FloraHolland