Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Steef van Schie start verpakkingsbedrijf Click-Pax

Think inside the box

Tholen - Het is nu even geen tijd om, bijvoorbeeld, een wereldreis te maken. Of een nieuwe onderneming te starten. Nu had hij dat eerste er net opzitten en dat tweede – waarom ook niet? “Onze sector verandert snel, met name voor wat betreft digitalisering en e-commerce. Dat biedt nieuwe kansen en met het bieden van efficiëntere en duurzamere verpakkingsoplossingen hoop ik te laten zien dat er ook nu, of zelfs juist nu van alles mogelijk is.”

Aan het woord is Steef van Schie, zoon van hortensiakweker Sjaak van Schie uit Maasdijk en groot geworden in de kas. Na de studie, een baantje als marketeer en een anderhalf jaar Australië en Azië was het tijd voor serieuze zaken, maar het idee zat inmiddels in het achterhoofd. “Bij een oud opdrachtgever, Esprit Elements, deed ik nog wat freelance marketingactiviteiten. Deze plantenkweker heeft een eigen webshop en op goed moment had ik het met eigenaar Jan van Geest over de verpakkingen. Die zijn niet efficiënt genoeg, vond hij, dat moet veel beter kunnen.”

Dat was zogezegd het zetje in de rug om tot actie over te gaan. “Ik ben op zoek gegaan naar een partner en heb meerdere bedrijven benaderd. Ik maakte een soort briefing met de eisen waaraan verpakkingen naar mijn idee zouden moeten voldoen. Zodoende kwam ik terecht bij Paxpring, een bedrijf dat zaken doet met grote bedrijven als Dyson of Apple, maar in de tuinbouw niet bekend is. Terwijl die plantensector van ons toch ook in een (digitale) lift zit, waarin planten steeds vaker aan huis bezorgd worden. En een plant moet nu eenmaal fatsoenlijk verpakt worden.”

Click
Paxpring rook mogelijkheden en boog zich samen met Steef over de tekentafel. Dit leidde tot het ontwikkelingen van een nieuw verpakkingsconcept, waarbij in enkele standaard modellen/afmetingen interieurs kunnen worden ingeklikt. Ofwel dozen met een modulaire opbouw, waarmee ervoor gezorgd wordt dat iedere plant zowel optimaal beschermd als zo efficiënt mogelijk verstuurd wordt.

Gemakshalve is het concept gelijk gepatenteerd en de afgelopen tijd heeft Steef vooral veel getest. “Er komt nogal wat bij kijken. Het assortiment is divers, iedere plant is net weer even anders. Je moet kortom variabel kunnen werken, terwijl je toch de normale staffel van bijvoorbeeld een Post NL moet aanhouden. Tegelijkertijd wil niemand graag een grote voorraad aanhouden en moeten dozen snel in om het even wat voor aantallen beschikbaar zijn.”

Het gehele concept is voor 100% op basis van karton, er komt geen plastic aan te pas. Click-Pax levert vier standaard omdozen (30, 60, 90, 120 cm). Paxpring heeft de ontwikkeling voor zijn rekening genomen, een fabriek in Duitsland - lokaal want minder transportkosten - produceert de dozen.

En na verschillende kleinere opdrachten is Plant Rebelz, de webshop van Espirit, de eerste grote klant. “Mijn wens is om klanten met een webshop op het gebied van verpakkingen van A tot Z te kunnen ontzorgen. Ons systeem is het meest efficiënt, snel op te bouwen en makkelijk in gebruik. Daarnaast hebben we er zorg voor gedragen in het ontwerp een minimum aan materialen te gebruiken, waardoor het ook milieutechnisch gesproken een innovatief concept is.”

Voor meer informatie:
Click-Pax
Woutersweg 16
2691 PR, 's-Gravenzande
E: steef@click-pax.com
www.click-pax.com

Publicatiedatum: