In januari 2019 werd voor de collectieve campagne Just Chrysanthemum een traditionele dorpskerk ter gelegenheid van Russisch Kerstmis (6-7 januari) aangekleed met Nederlandse chrysanten. Samen met lokale bloemisten, die weten welke regels gelden voor toepassing van kleuren en vormen, werd een selectie gemaakt uit het brede assortiment van Nederlandse chrysanten. Vervolgens is het hele project in woord en beeld vastgelegd door Natasja Mironova van Sobolj en haar team. “We hebben bij dit project een interview gedaan met de priester van de kerk. Dit gesprek kreeg vorm in zowel een artikel als een videoclip (beide te vinden op de website van Flower Experience, video eveneens hieronder). Op deze manier beleefden honderdduizenden Russen dit prachtige project mee.”
Ook binnen een netwerk van kerkgenootschappen is de inspiratie gedeeld. Ter gelegenheid van Kerstmis in januari 2020 kreeg de aankleding van kerken met chrysanten in heel Rusland daardoor al navolging. In januari 2021 namen nog meer kerken de inspiratie over. Plaatselijke bloemisten verwerkten chrysanten volgens traditionele gebruiken, niet alleen in dorpen, maar ook in steden als Moskou, St.Petersburg, Rostov aan de Don en Vladivostok.
Sobolj laat met dit project zien dat frisse ideeën, die aansluiten bij tradities, emoties en beleving van Russen, een succes kunnen worden in de promotie van bloemen in Rusland. Via platform Flower Experience en social media kan iedereen deelgenoot worden van de beleving die chrysanten of andere Nederlandse bloemen teweeg kunnen brengen.
bron: Sobolj