Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

BoereGoed onderzoekt logistiek met zelfsturende elektrische boot

Tholen - Komt de veilingschuit weer terug? Als het aan BoereGoed ligt misschien wel. De telers uit de Westlandse buurtkas die streekproducten aan de man brengen zien door corona de vraag naar lokaal product toenemen. Na een brainstorm met mobiliteitsbureau Advier ontstond het idee van de inzet van autonome, zelfsturende elektrische boten. Dat plan wordt momenteel verder uitgezocht. 

Een belletje naar Fred Mattern van de buurtkas leert dat het plan afgelopen december ontstond. Inmiddels is het onderzoek ook formeel geactiveerd, getuige ook een post op LinkedIn. "Sinds de uitbraak van corona zijn we als BoereGoed sterk groeiend met Buurtboxen van onze eigen teelt en telers en boeren uit de regio", legt Fred uit terwijl hij, nu nog met een busje, op pad is naar klanten. "We merkten dat de vraag in de omliggende steden (Delft, Den Haag en Rotterdam) erg groot is en dat mensen vanuit die steden naar onze Buurtkas in Naaldwijk rijden om de boxen af te halen."


De kenmerkende schuit op Westlands water. Hier in 1946. Nationaal Archief, Fotocollectie Anefo

Over water
Dat moet ook anders kunnen, zo was de gedachte. En duurzamer, want met busjes door de stad rijden is dat niet per se. Mobiliteitsbureau Advier werd benaderd en uit een brainstorm ontstond het idee van zelfsturende boten.

Bij Advier heeft men al ervaring met personenvervoer over water. Het bureau uit Delft haalde al het project SeaBubbles (waarbij personen honderd procent elektrisch aangedreven over water worden vervoerd) en Gleam-bike (een speciaal voor vrachtvervoer ontworpen elektrische fiets) naar Nederland.

Interesse
Een datum plakken op het moment waarop BoereGoed 'te water' gaat kan Fred logischerwijs nog niet. Daarvoor moet er nog meer onderzoek gedaan worden. "De reacties die we hebben gekregen zijn in ieder geval al leuk en erg positief."

De initiatiefnemers zoeken nu bedrijven die mee willen helpen ontwikkelen. In Europees verband is al interesse getoond in het uitwerken van het plan in een Europees project.

Verder uitwerken
En Westland zelf? Daar weet men dat in kassen momenteel al gerobotiseerde autonoom rijdende karren bestaan. Onrealistisch is het plan van autonoom varende boten dus niet. Het kan, alleen is nog even de vraag hoe. Na nog iets verder uitwerken van het plan is de bedoeling dat ook de gemeente Westland betrokken wordt.

Die laatste opperde in de Omgevingsvisie 2.0 die afgelopen zomer werd gepresenteerd ook al de terugkeer van de boot in de Westlandse logistiek. Vervoer over water tussen de Rotterdamse haven en Westland zou reistijd schelen. 

Hoe het ook zij, wie weet dat in de toekomst Fred zijn telefoon wel opneemt met op de achtergrond kabbelend water. Al is dat dan waarschijnlijk dus zittend aan de waterkant, kijkend naar een autonoom zelfsturende elektrische boot vol met groenten, fruit en sierteeltproducten. "Maar pas op, het is een serieus plan, spannend ook, maar niet onrealistisch. Wij doen er er dus zeker niet lacherig over."

Voor meer informatie:
BoereGoed
www.boeregoed.nl
info@boeregoed.nl


Advier
www.advier.nl 
info@advier.nl