Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Jumbo sluit 2020 af met omzet van € 9,73 miljard

Jumbo Groep Holding heeft het uitzonderlijke jaar 2020 afgesloten met een totale omzet van € 9,73 miljard. De consumentenomzet onder de Jumbo formule steeg met maar liefst € 1,25 miljard (+15%) tot € 9,68 miljard. Het boekjaar 2020 bestond uit 53 in plaats van 52 weken. Gecorrigeerd voor deze extra omzetweek zou de groei ten opzichte van 2019 circa 13% bedragen. De omzetbijdrage van foodserviceformule La Place viel terug tot € 50 miljoen (2019: € 165 mln) als gevolg van de noodgedwongen sluitingen door de coronamaatregelen. Ondanks de beperkingen door de pandemie heeft Jumbo haar winkelbestand in 2020 kunnen uitbreiden met 15 vestigingen, voornamelijk op binnenstedelijke locaties in Nederland en op nieuwe locaties in België. Het totaal aantal winkellocaties in beide landen samen is in 2020 uitgekomen op 687. De autonome omzetgroei van de bestaande winkels bedroeg in 2020 11% (gecorrigeerd voor week 53: 9%). Het marktaandeel van Jumbo in Nederland is in 2020 verder gestegen tot boven de 21,5% (bron: Nielsen). Jumbo heeft met al haar medewerkers, ondernemers en leveranciers gedurende het jaar uiterste inspanningen geleverd om de voedselvoorziening op peil te houden en een veilige en prettige winkel- en werkomgeving te waarborgen. Het concern, dat in 2021 honderd jaar bestaat, rekent erop dat de extra maatregelen nog enige tijd zullen voortduren.

Jumbo CEO Frits van Eerd:
“De gerealiseerde omzetstijging voelt anders aan dan in voorgaande jaren. We beseffen dat we als onderneming met een essentiële functie een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben, die het belang van extra omzet overstijgt. De corona-uitbraak heeft veel leed veroorzaakt en als winkelbedrijf hebben we strenge maatregelen moeten treffen. Ik ben er trots op dat alle collega’s tot het uiterste zijn gegaan om het winkelbezoek veilig en aangenaam te laten zijn en onze online klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn. Ook in dit jubileumjaar zullen we dat blijven doen. Dag in dag uit werken we aan onze ambitie door steeds een stap extra te zetten voor onze klanten. We vinden dat boodschappen doen leuk moet zijn én blijven. Met die gedachte willen we het honderdjarige bestaan van ons familiebedrijf samen met alle medewerkers, ondernemers en leveranciers kracht bijzetten.”

Stadslocaties
In Nederland zijn tien winkels toegevoegd aan het bestand van Jumbo, onder meer op gewilde stadslocaties in Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Haarlem. In 2021 staan meer openingen gepland op zulke plekken. Voor zes locaties op NS stations ontwikkelen Jumbo en HEMA een gezamenlijk winkelconcept, waarvoor Jumbo het foodaanbod voor haar rekening neemt. Bijna de helft van de Jumbo winkels beschikt inmiddels over een ruim HEMA schap met huishoudelijke artikelen. Om in te spelen op veranderende klantwensen zijn gedurende 2020 meer dan 50 Jumbo winkels geheel vernieuwd.

Winkelopeningen in België
Jumbo heeft in 2020 5 nieuwe supermarkten geopend in België. Daarmee is het winkelbestand van Jumbo bij onze zuiderburen uitgekomen op 8. Het omzetverloop van Jumbo in België blijft onveranderd sterk, ondanks een zekere vertraging van nieuwe winkelopeningen vanwege de coronapandemie. Voor 2021 gaat Jumbo uit van circa 10 nieuw te openen supermarkten in België.

Actief, lekker en gezond
Jumbo merkt dat door de corona-uitbraak de vraag naar gezond en lekker eten verder is toegenomen, net zoals de belangstelling voor een actieve levensstijl. Met een lekker, gezond productaanbod voorziet Jumbo consequent in deze behoefte, onder meer met innovaties uit het eigen Jumbo Foodcollege. Gedurende 2020 is daar de ontwikkeling van gezonde en smakelijke kant-en-klaarmaaltijden voor thuis en nieuwe gerechten voor La Place onverminderd doorgegaan. De successen van Team Jumbo-Visma dragen ertoe bij dat klanten gestimuleerd worden tot een gezondere levensstijl, met de juiste voeding en voldoende beweging. Jumbo vergemakkelijkt dit met het breder beschikbaar stellen van de Foodcoach app. Dit innovatieve digitale hulpmiddel dat gepersonaliseerd advies geeft over gebalanceerde voeding was al in gebruik bij wielrenners en is sinds 2020 toegankelijk voor hardlopers en hockeyers. In de loop van 2021 zal de app ook geoptimaliseerd zijn voor voetballers en fitnessbeoefenaars.

Capaciteitsuitbreiding online
Steeds meer klanten weken vanwege de extra drukte in de Jumbo winkels uit naar Jumbo.com en ontdekten zo de voordelen van thuisbezorging. De online omzet is hierdoor in 2020 met meer dan 50% gegroeid tot boven de € 500 mln. De sterk toenemende vraag naar het doen van online boodschappen vereist voortdurend capaciteitsuitbreiding. Zo is het aantal bezorghubs in 2020 met de locaties Breda en Heerhugowaard gegroeid tot 6 in totaal. In 2021 komen daar nog eens 10 hubs bij. Begin 2021 opent het derde E-fulfilment Center (EFC) van Jumbo haar deuren in Bleiswijk. Het pand waarin de logistieke afhandeling van weborders zal plaatsvinden, heeft het hoogste BREEAM certificaat voor duurzaam bouwen ontvangen.

Gemechaniseerde distributie
Sinds afgelopen najaar krijgen alle Jumbo winkels de langer houdbare producten bevoorraad vanuit het nieuwe gemechaniseerde Nationale Distributiecentrum (NDC) in Nieuwegein. Ook dit pand - met een totale vloeroppervlakte van 45.000 m2 - heeft een BREEAM certificaat ontvangen en behoort daarmee tot de duurzaamste gebouwen van zijn soort in Europa. In 2021 wordt het complex in Nieuwegein verder uitgebreid en voor 2023 staat op hetzelfde terrein de opening gepland van een gemechaniseerd NDC voor een deel van de versproducten.

Optimalisering hoofdkantoor
Vanwege de snelle groei die Jumbo doormaakt en de toenemende complexiteit die dit met zich meebrengt, is per 7 september 2020 voor het hoofdkantoor in Veghel een aangepaste organisatiestructuur van kracht. De nieuwe organisatie telt minder Fte’s en is slagvaardiger en meer wendbaar dan voorheen. In 2021 vindt een verdere optimalisering plaats met als oogmerk de organisatie volledig ten dienste te laten zijn van de klanten, Jumbo winkels en La Place restaurants.

La Place
Foodserviceformule La Place kijkt terug op een uitzonderlijk jaar, waarin de meeste restaurants vanwege de virusuitbraak gesloten bleven. Als gevolg daarvan is de omzet in 2020 blijven steken op € 50 miljoen (€ 165 miljoen in 2019). Gedurende het jaar zijn La Place medewerkers zoveel mogelijk ingezet bij Jumbo winkels waar sprake was van zeer grote drukte. Dat geldt ook voor de medewerkers van de 23 restaurants die niet zullen heropenen onder de La Place vlag en waarvoor alternatieve exploitatiemogelijkheden worden onderzocht.

'Love at first bite' en La Place Express
La Place wil met een reeks vernieuwingen en verbeteringen sterker uit de coronacrisis komen. Het nieuwe restaurantconcept ‘All day good food fast’ combineert onder de noemer ‘Love at first bite’ lekker, goed en vers eten met een presentatie die de zintuigen prikkelt en met een snelle service waarbij gemak voorop staat. Het nieuwe La Place concept is in december geïntroduceerd in de restaurants in Laren en Bruchem-De Lucht aan de A2 en zal in 2021 verder worden uitgerold naar ander vestigingen. Daarnaast heeft La Place per 21 december 2020 vier La Place franchisevestigingen op de NS Stations van Utrecht, Leiden, Rotterdam en Den Haag overgenomen van HMS Host. Alle medewerkers van deze vestigingen gaan over naar La Place. Deze stap past in de strategie om de eigen portfolio uit te breiden met kleinere La Place Express locaties waar veel passantenstromen samenkomen.

Bron: Jumbo

Publicatiedatum: