Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

De Roofmaster: Innovaties door de jaren heen

“Never change a winning team” is een populaire uitspraak. Op z’n Hollands gezegd: “Waarom iets aanpassen dat al goed is, daar komt vaak alleen maar narigheid van.”

Wanneer je niets aanpast maar verbetert, is het andere koek. Dat laatste heeft Besseling Techniek een aantal jaren geleden gedaan met de bekende Roofmaster dekwasser. Van de buitenkant zie je geen verschil, maar onder de kap is het verschil des te groter. Jorien Schouten-Plak neemt ons mee.


Een museumstuk, na dertig jaar trouwe dienst buiten gebruik

De eerste
Even terug naar het begin: toen de eerste dekwasser in de jaren '80 op de markt kwam, was men al blij met het machinaal kunnen laten wassen van de kassen; iets dat tot die tijd niet bestond. Tuinders wisten wel dat meer licht ook gelijk stond aan meer opbrengst, maar er ging nog relatief weinig aandacht naar het schoonhouden van het kasdek. En als dat al gebeurde, kon dat alleen door het handmatig wassen of door het inzetten van eigengemaakte machines.

Toen de eerste Roofmasters op de markt kwamen met het bekende A-frame, was dat een ware revolutie. De machine liep namelijk niet als een V in de goot, maar juist over de kap heen. Een groot voordeel daarvan is de hogere stabiliteit van de machine doordat er op 4 wielen door 2 goten gereden wordt. Ook wast de dekwasser alle kappen, dus tevens de buitenste delen die tot die tijd buiten schot bleven.

Multi-inzetbaar
Door de jaren heen zijn er dingen op aangebracht als detectoren voor luchtramen en eindgoot, waardoor de dekwasser automatisch stopt wanneer er een open luchtraam wordt gevonden of wanneer het einde van de goot is bereikt. Aansluiten op klimaatcomputers werd ook gedaan, zodat de machine kan gaan wassen wanneer de luchtramen dicht zijn en aan de ingestelde parameters wordt voldaan.

Een volgende stap werd het multi-inzetbaar maken van de machine zodat er ook mee gekrijt kan worden. In het buitenland ontbreekt het vaak aan loonwerkers die de verschillende krijtsoorten aan kunnen brengen. En zelfs wanneer ze er wel zijn, zijn ze niet altijd inzetbaar op de momenten dat de tuinder dat wenst, weet Jorien. "Door middel van spuitbomen en borstelverstellingen is de Roofmaster eenvoudig om te zetten van wassen naar krijten wanneer de tuinder dat wenst."

Elektrisch
De laatste grote ontwikkeling die is doorgevoerd is het elektrisch laten rijden van de dekwasser, waar een patent voor is aangevraagd. Doordat de machine niet meer hydraulisch wordt aangedreven, wat tot dan toe het geval was, is de Roofmaster in staat om op hogere snelheid te wassen en krijten. Zelfs bij, uiteraard gesloten, luchtramen remt de dekwasser nauwelijks af, waardoor de spanning op de kabels en slangen blijft en er zo nog minder storingen optreden.

Speciale borstel
Bij het wegrijden vanaf het platform begint de Roofmaster rustig, om daarna in enkele meters op te toeren naar de hogere snelheid van 20-30 meter per minuut. Het enorme voordeel van de verhoogde snelheid ligt voor de hand: de kas is eerder schoon en de machine kan meerdere malen in het jaar 'rond'. Met de steeds groter wordende kassen van tegenwoordig is dat eerder een must dan een luxe.

En de critici die menen dat het wassen op hogere snelheid ten koste gaat van de kwaliteit komen bedrogen uit, aldus Jorien. "Besseling Techniek heeft samen met de leverancier een speciale borstel ontwikkeld en door het aantal rotaties te verhogen geen concessies hoeven doen aan de kwaliteit van schoonmaken."

De engineers van in Heerhugowaard blijven ondertussen constant zoeken naar verbeteringen en luisteren daarvoor naar de feedback van de honderden klanten wereldwijd. "Zolang de veranderingen verbeteringen zijn wordt daar dus, tegen de welbekende uitspraak in, op doorontwikkeld", besluit Jorien.


Deze Roofmaster werd gerecycled voor een Zweedse teler. De machine werd ingeruild, opgepoetst, voorzien van nieuwe onderdelen waarna met het bestaande frame de machine weer terug aan het werk kon.

Voor meer informatie:
Besseling Techniek
www.besselingtechniek.nl 

Jorien Plak-Schouten
jorien@besselingtechniek 
+31 6 14 72 06 93  

 

Publicatiedatum: