'Zondag moet een ‘ferm besluit’ genomen worden over de brexit', aldus de Britse regering. De onderhandelingen zitten op het moment nog altijd vast op drie punten: visserij, gelijke regels voor bedrijven en toezicht op de gemaakte afspraken. Een 3 uur durende meeting tussen Johnson en Von der Leyen konden de impasse van de week ook niet doorbreken. Als er zondag niets ligt, dan komt er definitief geen Brexit-deal.
Deze ochtend verklaarde de Europese Commissie dat ze het betwijfelen of er op tijd een deal komt. Ze komen daarom met een noodplan wat moet zorgen dat wederzijds lucht- en wegverkeer mogelijk blijft tussen het VK en de EU en dat de vissers toegang blijven hebben tot elkaars wateren.
Ter voorbereiding met betrekking tot de Britse douane heeft de Rijksoverheid een stappenplan opgezet voor de export naar het VK. Dit stappenplan heeft verschillende linkjes naar relevante pagina’s met informatie over de Brexit.
Border Operating Model
Belangrijk is voor het Border Operating Model waarin de Britse overheid haar douaneformaliteiten en grensprocedures gefaseerd gaat invoeren. Het Border Operating Model bestaat uit 3 fasen: 1 januari, 1 april en 1 juli 2021. Een duidelijke transitie is het niet aangezien de Britse overheid nog wijzingen voorbehoud. Deze week kwam het Britse ministerie van Landbouw nog met de mededeling dat biologische import vanuit de EU nog geen Brits certificaat nodig heeft vanaf 1 januari maar pas verder in het jaar. Uiterlijk 1 juli 2021 moeten alle biologische exporteurs in de EU gecertificeerd zijn door een controleorgaan en moet het controleorgaan het COI afgeven voor export naar GB.
Aan de Nederlandse (EU) kant is deze fasering er niet en gaan alle regels vanaf 1 januari 2021 in.
Reorganiseren van bedrijfslogistiek
Als straks de regels van kracht zijn krijg je als exporteur naar het VK te maken met twee mogelijke aankomsten in de haven. Het zogenaamde Temporary storage model (tijdelijke opslag in de haven van aankomst voordat ze door de douane gaan) en de nieuw gevormde Pre-lodgement model waarbij een douaneverklaring vooraf vereist is. Bij beide modellen is douaneaangifte vereist maar het verschil is wanneer deze moet worden ingediend, respectievelijk na- of voor aankomst in de haven. Die laatste mogelijkheid is er omdat enkele havens in het VK geen infrastructuur hebben om de goederen tijdelijk op te slaan. Dat kan betekenen dat je als exporteur soms geen keuze hebt welke van de twee modellen je wilt gebruiken. Als een veerboot op een haven vaart waarbij de vereiste infrastructuur voor tijdelijke opslag ontbreekt is de vereiste douaneaangifte voor inklaring vereist.
EORI-nummer
Zendingen moet je straks zowel bij de Nederlandse als Britse douane aanmelden. Voor aanmelding in het VK is daarvoor een Brits EORI-nummer vereist. Die kan je aanvragen mits je als onderneming een vestiging hebt in het VK. Komt u niet in aanmerking voor aanvraag van een EORI-nummer dan zult u zich voor export moeten wenden tot de Britse importeur of een Britse vertegenwoordiger die de aangiften voor u kan verzorgen. De importeur en/of vertegenwoordiger draagt daardoor de risico’s dus goede afspraken voor het afdekken van de risico’s zijn daarmee noodzakelijk.
Terug naar de EU met eigen vrachtwagens
Met eigen vrachtwagens is het ook noodzakelijk dat je weer aan de terugweg kunt beginnen. Ook daarvoor zijn papieren vereist welke staan omschreven op pagina 32 van de Border Operating Model. Via een online applicatie is te checken of een vrachtwagen de grens mag passeren. Dit kan men zien als de Britse variant van Portbase. Verschil is wel dat je ook zonder groen licht de haven op kan maar dat je daar wel een boete voor mag betalen en dat je stil komt te staan in de haven.
De Britse overheid gaat straks ook gebruik maken van haar eigen douanesystemen. De Europese RES en VIES worden vervangen door het Goods Vehicle Movement Service (GVMS).
Bron: Guardian, Gov.uk