Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ronald Hoek, Blue Radix:

Slimme software met een human touch is de gouden combinatie

Tholen - Teeltmanagement in de kas wordt steeds complexer. Hoe buig je deze uitdaging om tot kansen? Blue Radix gaat de uitdaging aan en voegt kunstmatige intelligentie toe aan de dagelijkse beslissingen in de kas. “De oplossingen op basis van algoritmes bieden telers een digitaal brein voor hun kas”, vertelt Ronald Hoek, directeur Blue Radix.  

De laatste jaren worden er verschillende dataplatforms uit de grond gestampt. Als teler kun je soms door de bomen het bos niet meer zien. “Wij zijn géén dataplatform. We ontwikkelen digitale algoritmes die voor de teler aan de slag gaan. De algoritmes gaan op de stoel van de teler zitten en drukken op de knoppen van de klimaatcomputer. Ze trekken aan de hand van datalijnen conclusies. Bijvoorbeeld hoe het licht geoptimaliseerd kan worden. De teler hoeft niet meer op de knop te drukken”, legt Ronald uit.

Ronald Hoek, directeur en medeoprichter van Blue Radix 

Ruimte voor teeltstrategie
Het systeem drukt niet alleen op de knop maar verricht ook het denkwerk. Het algoritme gaat aan de slag met de verschillende databronnen, zoals klimaatmeetboxen, weersinformatie en eventueel beschikbare sensors. Dat scheelt een teler veel tijd maar ook veel denkwerk. Ronald: “Omdat dit uit handen wordt genomen van de teler, kan je meer aandacht besteden aan de plant. Het geeft ruimte om na te denken over je teeltstrategie. De doelen voor deze strategie leg je vast, de algoritmes gaan vervolgens voor je aan de slag met deze doelen.” 

Probleem oplossen
“Om het vertrouwen van een teler te veroveren, is het noodzakelijk om waarde te geven en het probleem van de teler op te lossen”, vertelt Ronald. Hij ziet een groeiend tekort aan het aantal mensen dat goed operationeel kan aansturen. “Om dat probleem op te lossen, heb je automatisering nodig.” 

Een gouden combinatie
In de opstartfase leert de teler te werken met algoritmes. Dat is natuurlijk best even wennen. “Samen met de teler gaan we aan de slag. De algoritmes berekenen klimaatprofielen en setpoints waar we vervolgens over gaan sparren. Om tot een strategisch doel te komen, is het belangrijk om alle zaken goed te bespreken en de teeltstrategie gestructureerd vast te leggen. Een teeltadviseur begeleidt de teler gedurende de eerste twee maanden.”

Na de eerste twee maanden is er een Autonomous Greenhouse Manager die meekijkt over de schouder. “Dat geeft vertrouwen, bij deze operator kun je met al je vragen of zorgen terecht. Slimme software met een human touch is de gouden combinatie.” 


Datastromen bij autonoom telen

Vision technologie
De algoritmes werken met verschillende data. Deze data halen zij onder andere uit de klimaatcomputer en van weerstations. Ook wordt er gekeken naar de data die vanuit de teeltstrategie voortkomt. Ronald: “Soms kijken we ook naar data van sensoren. Samen met de teler bepalen we of deze data waardevol kan zijn. In de toekomst zal deze data steeds belangrijker worden, verwacht ik. Aan de hand van vision technologie kunnen de algoritmes in de toekomst nog gerichter gaan werken.” 

Blue Radix focust zich op de internationale en nationale markt. “Af en toe weet ik niet meer met welke tijdzone ik aan het bellen ben. We hebben contact met mensen vanuit de hele wereld. Inmiddels zijn 10 Nederlandse bedrijven aan boord gestapt en in het buitenland zijn we bezig met 5 nieuwe projecten. Het is een uitdaging om alles goed te faseren. De kwaliteit blijft altijd voorop staan”, sluit Ronald af.  

Voor meer informatie:  
Blue Radix
www.blue-radix.com  
info@blue-radix.com