Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"flowers are food for the soul"

Veerkracht Nieuw-Zeelandse bloemensector in beeld

De Nieuw-Zeelandse bloemensector heeft meer dan 10.000 mensen in dienst en speelt een vitale rol binnen de lokale gemeenschappen. Hoe heeft Covid-19 de sector in dit land beïnvloed en wat hebben ze van deze ervaring geleerd? In een serie video's presenteert Feel Good With Flowers de verhalen van verschillende schakels in de keten: veiling, kweker, groothandel en bloemist. De hamvraag was op welke manier ze veerkrachtig bleven in de crisistijd. Voor de NZ Bloemenweek 2020, die loopt van 16 tot en met 22 november 2020, is het thema dan ook 'Veerkracht in Bloei'.

United Flower Growers

United Flower Growers (veiling)
In april werd Nieuw-Zeeland getroffen door de crisis. De lockdown zorgde voor directe onzekerheid in de hele sector. ln de keten moesten de schakels zich aanpassen aan de situatie. Op een veiling als United Flower Growers was een belangrijk onderdeel het klaarstomen van de remote cloud functie voor kopers, omdat de veiling nog nooit 100% online had gedraaid.

Daarnaast hebben ze met een aantal bloemenzaken contact opgenomen om uit te zoeken waar de problemen precies lagen. Abdul Rahman van United Flower Growers: "We vonden dat het onze plicht was om hen te voorzien van de juiste informatie en om hen zo goed mogelijk te helpen. Door direct contact te zoeken met de verschillende overheden waren we in staat om mensen in nood te begeleiden met het juiste protocol om veilig zaken te kunnen blijven doen." 

Toen de lockdowns werden opgeheven kon het team van UFG de aanvoer van producten weer veiligstellen. Tony Hayes, CEO van de veiling: "Dat veiligstellen deden we gewoon door de manier waarop we zaken deden aan te passen en door veel gebruik te maken van ons cloud-veilingplatform. De veerkracht van UFG komt voort uit de aard van Nieuw-Zeelanders en hun vindingrijkheid. We geven niet op, we willen winnen en we willen oplossingen vinden."

Bokay Flowers (kweker)
Kwekers werden zwaar getroffen. Een flink aantal moest bloemen weggooien en anderen besloten ze weg te geven aan de deur. Bokay Flowers deed dat laatste. Covid-19 heeft hen zwaar getroffen omdat ze een overschot aan bloemen hadden die ze niet konden afzetten. Daarom besloten om ze in emmers te zetten en deze op vier locaties in de buurt van Drury te plaatsen met een briefje "gratis bloemen" erbij. "De reactie was overweldigend. Elke dag moesten ze ze vullen en tegen lunchtijd was alles weg." Eigenaar Berrie Kay: "Toen begon het volgende te gebeuren, ik vond cake, fruit, eieren en ook nog wijn op mijn stoep. Het laat gewoon zien in wat voor een geweldig land we leven."

Na de lockdown, of toen het einde ervan in zicht kwam, was nog onzeker hoe de situatie voor de sector zich zou ontwikkelen, maar het bleek al snel vooruit te gaan. "Ik denk dat de mensen zich in die tijd waarschijnlijk het gezegde herinnerden dat bloemen voeding voor de ziel zijn. En ik geloof ook dat dat zo is."

Central Flower Wholesalers (groothandel)
Er gebeurden nog meer mooie dingen. Dave Channings, eigenaar van Central Flower Wholesalers, vertelt dat Covid hen in het begin onderuit haalde, maar dat hij toen van de nood een deugd maakte en wat tijd vrijaf nam. "We hebben een geweldige tijd doorgebracht, normaal gesproken werken we altijd en rennen we onszelf voorbij. We krijgen meestal niet de tijd om te gaan zitten en na te denken."

Mangere Floral Studio (bloemist)
Ook bloemist Mangere Floral Studio, werd hard getroffen door Covid-19, maar volgens eigenaar Sepali Naus heeft afgelopen periode hen sterker gemaakt. Tijdens de lockdown ging ze door en werkte ze aan haar website, database en andere zaken die anders net geen prioriteit hebben. Toen Moederdag rampzalig dreigde te verlopen, moest er iets veranderen. "We konden niet met z'n allen samenwerken, we moesten in teams werken. Moeilijk, maar in zekere zin bracht het ons juist ook weer samen. Veel werk bleef liggen, ik kwam handen tekort bijv. in de bezorging, en daarom haalde ik familieleden erbij om bestellingen rond te brengen. De mensen wilden de lokale bevolking echt steunen en dat was een enorme hulp voor de lokale bloemisten."

Voor meer informatie:  
NZ Flowers Week
nzflowersweek.co.nz