Pieter-Jan De Smet, RetailSonar

“Een echte prijzenoorlog kan er pas komen als Jumbo 20 tot 30 winkels heeft in België"

Tholen – De wereld bevindt zich in één van de grootste crisissen van de afgelopen decennia: de Covid-crisis. Het virus heeft niet enkel invloed op de gezondheid van mensen, maar ook de economie is hard geraakt. Maar hoe hebben de supermarkten het gedaan? Het Nederlands/Belgische onderzoeksbureau Retailsonar zocht het uit. “Van de periode mei/juni hebben we de verkoopdata van de Belgische retail geanalyseerd en gefocust op twee zaken: hoe gedragen klanten zich en wat is de impact op de winkelomzet”, vertelt Pieter-Jan De Smet. “Het eerste opvallende resultaat is dat er een wereld van verschil zit tussen food en non-food. Voor non-food heeft de crisis weinig goeds gebracht.”

“De impact op de supermarkten is daarentegen positief. Klanten kwamen minder frequent, maar gaven meer uit, waardoor de omzet steeg. Ook het thuiswerken en de sluiting van de horeca gaf de omzet van de supermarkten een boost. Een opvallend detail is dat supermarkten tijdens de crisis de perfecte buren zijn voor andere winkels. Winkels naast of in de buurt van supermarkten hebben hun voordeel gedaan met de hoeveelheid mensen die de supermarkten aantrokken. De andere kant van de medaille is dat alle winkels die op plekken waar normaal veel toerisme of werkverkeer trekken tot wel 90% minder omzet hebben gedraaid. Supermarkten zijn één van de weinige winkels die bijna immuun voor het coronavirus lijken”, constateert Pieter-Jan.

Gemak versus beleving
Ook online heeft een enorme vlucht genomen de afgelopen periode. 4 op de 10 online klanten bestelde voor de eerste keer hun boodschappen online en liet het thuisbezorgen, ook bij de pick-up points was het drukker dan ooit. “Deze trend bestond al maar de coronacrisis heeft deze zeker versneld”, zegt De Smet. “Een ander opvallend resultaat is dat supermarkten die hoog scoren op winkelgemak erg in trek waren. Klanten gingen in minder mate opzoek naar winkelbeleving, maar kozen voor vlot en veilig boodschappen doen. Deze trend bestond ook al voor de crisis, maar is in de afgelopen periode alleen maar versneld. Het de klant zo makkelijk mogelijk maken wordt alleen maar belangrijker. Gemak is samen met thuislevering en online de toekomst voor supermarkten.”

Thuiswerken
“De crisis heeft er ook voor gezorgd dat er veel meer thuis werd gewerkt dan voorheen. 10 tot 15% van de werkenden koopt normaal zijn boodschappen in de buurt van zijn werkplaats. Er zijn bepaalde formules die sterk inzetten op plekken waar veel kantoren of bedrijven zijn, zoals Carrefour Express, Albert Heijn to go en kleinere stadwinkels. Het thuiswerken heeft flink wat impact gehad op deze winkels en ook voor de toekomst moet men rekeningen houden met de trend dat meer en meer mensen fulltime of parttime thuis gaan werken”, aldus Pieter-Jan.

Jumbo
Inmiddels is Jumbo al meer dan een jaar op de Belgische retailmarkt aanwezig, maar heeft zijn grote beloftes bijgesteld. “Jumbo is op de goede weg, maar de groei gaat stapsgewijs. Ze hebben op dit moment 5 locaties op goed doordachte locaties. Er is geen enkele supermarkt in België met vijf locaties die al zoveel impact heeft op de markt. Toch verwacht ik dat de echte impact die Jumbo gaat maken zich nog moet voltrekken. Het succes van Jumbo zal ten koste gaan van andere supermarkten. Jumbo zet net zoals Colruyt en Albert Heijn in op lage prijzen. Een echte prijzenoorlog kan er pas komen als Jumbo tussen de 20 en 30 locaties heeft, maar Jumbo is kapitaalkrachtig en heeft sterk geïnvesteerd in het aannemen van de juiste mensen.”

“Door de crisis is in België het online bestellen van boodschappen enorm toegenomen, terwijl in Nederland deze trend zich al jaren heeft ingezet. We verwachten dat binnen vijf jaar of misschien sneller de Belgische markt zo ver is als in Nederland. Hier kan nog een grote inhaalslag gemaakt worden. In Nederland heb je online supermarkt Picnic, die op online vlak zelfs Jumbo voorbij is gestoken. Zo’n speler hebben we in België nog niet. Je ziet het aantal initiatieven toenemen, maar ook het aantal pick-uppoints groeit”, stelt Pieter-Jan. “Daarnaast zien we dat de supermarkt steeds meer een data gedreven verhaal wordt. Het onderbuikgevoel volstaat niet meer, alles is data gedreven en dat kunnen supermarkten goed inzetten in de strijd om de klant.”

Voor meer informatie:
Pieter-Jan De Smet
RetailSonar
Ottergemsesteenweg-Zuid 808
9000 Gent, Belgium
+32 (0)9277 77 63
pieter-jan.desmet@retailsonar.com  
www.retailsonar.com 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven