Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tien grootste rederijen in 2020

De vertraging van de productie- en exportorders wereldwijd heeft geleid tot een gematigde groei van de containerhandel in 2019. De Covid-19-pandemie heeft de wereldwijde vraag in 2020 verder vertraagd. Ship Technology noemt de tien grootste rederijen op basis van hun totale capaciteit van twintig voet equivalent (TEU) in 2019.

Grootste rederijen: Top tien naar TEU-capaciteit

1.  P. Moller–Maersk 4.1m TEU
2.  Mediterranean Shipping Company 3.8m TEU
3.  COSCO Shipping Lines 3.1m TEU
4.  CMA CGM Group 2.7m TEU
5.  Hapag-Lloyd 1.7m TEU
6.  Ocean Network Express 1.5m TEU
7.  Evergreen Line 1.2m TEU
8.  Orient Overseas Container Line 733,580 TEU
9.  HMM 728,416 TEU
10.  Yang Ming 616,000 TEU

1. A.P. Moller-Maersk - 4,1m TEU
A.P. Moller-Maersk, gevestigd in Denemarken, is 's werelds grootste geïntegreerde rederij met een totale capaciteit van 4,1m TEU. Zij exploiteert een vloot van 708 schepen, waaronder 307 eigen containerschepen en 401 gecharterde containerschepen vanaf december 2019.

De Deense onderneming is ook van plan om tegen 2021 in totaal 11 401m lange containerschepen met een totale capaciteit van 19.630 TEU aan haar vloot toe te voegen. De nieuwe schepen zullen de grootste containerschepen van de Maersk-vloot zijn. Twee 18.500 TEU Triple-E-schepen en zeven Baltische feeder schepen zullen ook aan de Maersk-vloot worden toegevoegd.

Het bedrijf exploiteert diverse bedrijfssegmenten, waaronder de oceaan, de logistiek, de terminals en de sleepvaart, de productie en andere. Het digitale containerlogistiek platform TradeLens bedient 98 direct geïntegreerde havens en terminals.

2. Mediterranean Shipping Company (MSC) - 3,8m TEU
De containerscheepsvloot van MSC heeft een totale opnamecapaciteit van 3,8m TEU. De onderneming exploiteert een vloot van 560 vrachtschepen die jaarlijks 21 miljoen TEU vervoeren.

MSC werd in 1970 opgericht en heeft sinds 1978 zijn hoofdkantoor in Genève, Zwitserland, en is een private organisatie die wordt geleid door de familie Aponte. Als wereldleider op het gebied van containervervoer heeft MSC zich ontwikkeld van een één-scheepse onderneming tot een wereldwijd gerespecteerde onderneming met een vloot van 560 schepen en meer dan 70.000 medewerkers.

De rederij exploiteert een moderne vloot met schepen uit de Gulsan-klasse, een nieuwe klasse van duurzame containerschepen, om de impact op het milieu tot een minimum te beperken. Het ontwerp van het schip biedt de laagste CO2-voetafdruk met 7,49 gram CO2-uitstoot om 1 ton lading te verplaatsen naar een nautische mijl.

3. China Ocean Shipping Company (COSCO) Shipping Lines – 3.1m TEU
China Ocean Shipping Company (COSCO) Shipping Lines, een volledige dochteronderneming van de Chinese staatsreus COSCO Shipping Holding, exploiteert 507 containerschepen met een gecombineerde capaciteit van ongeveer 3,1m TEU. De rederij exploiteert 401 internationale en binnenlandse scheepvaartroutes in 105 landen.

Klik hier om het volledige artikel te lezen.

Publicatiedatum: