De vertraging van de productie- en exportorders wereldwijd heeft geleid tot een gematigde groei van de containerhandel in 2019. De Covid-19-pandemie heeft de wereldwijde vraag in 2020 verder vertraagd. Ship Technology noemt de tien grootste rederijen op basis van hun totale capaciteit van twintig voet equivalent (TEU) in 2019.
Grootste rederijen: Top tien naar TEU-capaciteit
1. | P. Moller–Maersk | 4.1m TEU |
2. | Mediterranean Shipping Company | 3.8m TEU |
3. | COSCO Shipping Lines | 3.1m TEU |
4. | CMA CGM Group | 2.7m TEU |
5. | Hapag-Lloyd | 1.7m TEU |
6. | Ocean Network Express | 1.5m TEU |
7. | Evergreen Line | 1.2m TEU |
8. | Orient Overseas Container Line | 733,580 TEU |
9. | HMM | 728,416 TEU |
10. | Yang Ming | 616,000 TEU |
1. A.P. Moller-Maersk - 4,1m TEU
A.P. Moller-Maersk, gevestigd in Denemarken, is 's werelds grootste geïntegreerde rederij met een totale capaciteit van 4,1m TEU. Zij exploiteert een vloot van 708 schepen, waaronder 307 eigen containerschepen en 401 gecharterde containerschepen vanaf december 2019.
De Deense onderneming is ook van plan om tegen 2021 in totaal 11 401m lange containerschepen met een totale capaciteit van 19.630 TEU aan haar vloot toe te voegen. De nieuwe schepen zullen de grootste containerschepen van de Maersk-vloot zijn. Twee 18.500 TEU Triple-E-schepen en zeven Baltische feeder schepen zullen ook aan de Maersk-vloot worden toegevoegd.
Het bedrijf exploiteert diverse bedrijfssegmenten, waaronder de oceaan, de logistiek, de terminals en de sleepvaart, de productie en andere. Het digitale containerlogistiek platform TradeLens bedient 98 direct geïntegreerde havens en terminals.
2. Mediterranean Shipping Company (MSC) - 3,8m TEU
De containerscheepsvloot van MSC heeft een totale opnamecapaciteit van 3,8m TEU. De onderneming exploiteert een vloot van 560 vrachtschepen die jaarlijks 21 miljoen TEU vervoeren.
MSC werd in 1970 opgericht en heeft sinds 1978 zijn hoofdkantoor in Genève, Zwitserland, en is een private organisatie die wordt geleid door de familie Aponte. Als wereldleider op het gebied van containervervoer heeft MSC zich ontwikkeld van een één-scheepse onderneming tot een wereldwijd gerespecteerde onderneming met een vloot van 560 schepen en meer dan 70.000 medewerkers.
De rederij exploiteert een moderne vloot met schepen uit de Gulsan-klasse, een nieuwe klasse van duurzame containerschepen, om de impact op het milieu tot een minimum te beperken. Het ontwerp van het schip biedt de laagste CO2-voetafdruk met 7,49 gram CO2-uitstoot om 1 ton lading te verplaatsen naar een nautische mijl.
3. China Ocean Shipping Company (COSCO) Shipping Lines – 3.1m TEU
China Ocean Shipping Company (COSCO) Shipping Lines, een volledige dochteronderneming van de Chinese staatsreus COSCO Shipping Holding, exploiteert 507 containerschepen met een gecombineerde capaciteit van ongeveer 3,1m TEU. De rederij exploiteert 401 internationale en binnenlandse scheepvaartroutes in 105 landen.