Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zorgen Eerste Kamer over ‘domme’ heffing vrachtvluchten

Het tipping point van het vertrek van vrachtvluchten in Nederland is al bereikt, was de opening van Steven Lak op de deskundigenbijeenkomst van de Eerste Kamer, waar hij namens de Logistieke Alliantie aan deelnam. Deze bijeenkomst was georganiseerd naar aanleiding van het SEO-rapport over de effecten van vliegbelasting op de luchtvaartsector. Dit rapport concludeert dat de heffing op vrachtvluchten grote negatieve effecten heeft op de concurrentiepositie van ondernemers, de werkgelegenheid en het vestigingsklimaat. Volgens evofenedex is de heffing niet proportioneel, onrechtmatig en niet doelmatig.

Naast Steven Lak, namen ook Pieter Elbers (KLM), Thijs Boonekamp (SEO), Walter Manshanden (NEO), Jos Roeven (Maastricht Aachen Airport) en Stefan Grebe (CE Delft) als deskundigen deel aan de bijeenkomst over de Wet vliegbelasting op 6 oktober in de Eerste Kamer.

Ongelukkig moment
Ferd Crone (PvdA) bestempelde de belasting op vrachtvluchten als een domme heffing, gezien het geringe milieueffect en de potentiele risico’s. KLM gaf aan dat de gehele vliegbelasting op een zeer ongelukkig moment komt, gezien de enorme impact van de coronacrisis op de luchtvaartsector. Ook benoemde KLM dat er stapeling van heffing ontstaat op nationaal, Europees en internationaal niveau, en dat die de investeringsmogelijkheden van het bedrijf in verduurzaming aantast.
Thijs Boonekamp van onderzoeksbureau SEO gaf duidelijk aan dat Nederland als enige land in Europa voor een heffing op vrachtvluchten staat. Buitenlandse luchthavens bieden juist kortingen op vrachtvluchten vanwege de hoeveelheid werkgelegenheid die luchtvracht oplevert voor de regio.

Disproportioneel
Als voorzitter van de Logistieke Alliantie was Steven Lak duidelijk over de disproportionaliteit van de heffing. De CO2-besparing is nihil en ook de opbrengst voor de schatkist is beperkt, terwijl de risico’s groot zijn. Bij het berekende verlies van 6.500 banen gaf Lak aan dat dit effect nog groter is, omdat ook banen bij handels- en productiebedrijven worden geraakt. Volgens Lak worden ondernemers in hun concurrentiepositie geraakt. Daarnaast is de heffing op vrachtvluchten ook onrechtmatig, omdat vracht in passagierstoestellen niet wordt belast en transfervracht wel.

Wet aanpassen
Steven Lak sloot zijn pleidooi met een oproep aan de Eerste Kamer om de wet op het punt van de heffing aan te laten passen door de staatssecretaris, of deze terug te sturen naar de Tweede Kamer. De Wet vliegbelasting maakt Nederland armer en het milieu niet beter, aldus Lak.

Op 15 oktober zal de Tweede Kamer zich ook buigen over de bevindingen van het SEO-rapport.

Bron: evofenedex

Publicatiedatum: