Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Start-up FutureProof wint HortiHeroes Intrapreneurship Programma

Afgelopen dinsdag vond de derde editie van het HeroFestival plaats. Het evenement - een co-creatie van HortiHeroes en ImpactCity - ging tegen alle verwachtingen niet alleen online, maar ook live door.

In het Louwman Museum in Den Haag kwamen ondernemers, overheden, kennisinstellingen, startups en scale-ups samen om vernieuwing in de Food & Flower industrie aan te jagen.

Naast verschillende sessies met sprekers van binnen en buiten de sector, werden er ook prijzen uitgereikt. FutureProof werd uitgeroepen tot winnaar van het HortiHeroes Intrapreneurship Programma en nam de cheque van € 10.000,- mee naar huis.

Ruim 100 live deelnemers verdeeld over vier sessies én 250 unieke kijkers via de livestream deden mee aan een gevarieerd programma. In de eerste sessie TechHacks werd een blik geworpen op het belang van technologische ontwikkeling en robotisering in de Food & Flower industrie. Want zoals Maren Schoormans (Viscon Group) in zijn talk benadrukte: ‘Dit is een unieke Silicon Valley, een cluster van innovatie’.

Een mooi voorbeeld van concrete samenwerking in de keten is die door Michiel van Veen (Royal Lemkes) en Bram Verschoor (Eurogroup) werd uitgelicht. Samen lanceerden ze de Argos, een scanner waarmee trolleys met producten gescand worden, optische codes worden gelezen en plant hoogte wordt gemeten. Een mooie stap richting geautomatiseerde en datagedreven orderverwerking.

Het Festival werd vervolgd met TalentHacks, een sessie waarin de brug werd geslagen tussen innovatie en het technische talent dat nodig is om als Nederlandse Food & Flower industrie wereldwijd koploper te blijven. Het is belangrijk om de sector sexy te maken voor jong talent. ‘Het draait om mensen. Je trekt hen over de streep door wie je bent als bedrijf en hoe je met mensen omgaat. Geef medewerkers een gevoel van autonomie en purpose,’ aldus Chris Waalberg, Managing Partner bij Q42.

HortiHeroes ‘Class of 2020’
Het stralend middelpunt van het HeroFestival zijn elk jaar de helden van het HortiHeroes Intrapreneurship Programma. Na maanden van training en het opzetten van hun eigen startup, kregen zij het podium om de concepten te pitchen. De jury, bestaande uit Michiel Roelse (Topsector T&U), Tijl Hoefnagels (Rubio VC, InnovationQuarter en FFF) en Joyce Lansbergen (LG Flowers), wees FutureProof als winnaar van de vijf pitches aan.

FutureProof ontwikkelt een online tool voor ondernemers om duurzaamheidsacties snel inzichtelijk te krijgen en makkelijk te communiceren met klanten en personeel. De initiatiefnemers van FutureProof, Klaas van Egmond (Delphy), Rens Peperkoorn (Royal FloraHolland) en William Sonneveld (Havecon),  gingen naar huis met een cheque van 10.000 euro om in hun startup te investeren.

Opschudden met Topsector pitches en Constantijn van Oranje
De dag werd afgesloten met de pitches voor de Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen Innovation Prize en motiverende betogen door Puck van Holsteijn, directeur HortiHeroes en Constantijn van Oranje, special envoy van Techleap.nl.

Puck van Holsteijn: ‘We kunnen geen handen schudden, maar we kunnen vandaag én morgen wel zorgen voor opschudding in de Food & Flower industrie, met een steeds groter wordende community. Onze oproep: wij hebben partners en talent nodig om de sector te blijven vernieuwen. Want meer HortiHeroes = meer innovatie = meer impact.’

De boodschap van Constantijn van Oranje (Techleap.nl) sloot hier naadloos op aan: ‘Als het niet in Nederland gebeurt, zal het ergens anders gebeuren. Alles wat je nodig hebt, is in Nederland, maar je moet weten waar je het kunt vinden. En hang niet alles op aan de technologie. Je technologie mag dan geweldig zijn, maar daarmee bouw je geen bedrijf op. Je moet een markt hebben, klanten en je supply chain begrijpen. Werk daarvoor samen met talent van binnen en buiten de sector.’

Publieksprijs
Zes teams pitchten tijdens het HeroFestival hun concept dat bijdraagt aan de verdere ontwikkeling van ‘unmanned growing concepts’ voor de Topsector Innovation Prize met als hoofdprijs een kennisvoucher ter waarde van €25.000,-. Naast de juryprijs wordt ook een publieksprijs t.w.v. €1.500,- uitgereikt. De innovaties bekijken en stemmen kan op www.impact2025.nl 

Publicatiedatum: