HouwenPlant Fair-Flora gecertificeerd

Kwekerij HouwenPlant uit Hoek van Holland biedt sinds kort producten aan onder het Fair Flora-label. “We zijn ons heel bewust van het feit dat wij als kwekerij een belangrijk rol vervullen in het wel of niet vervuilen van het milieu”, weet Marco van der Goes, mede-eigenaar van HouwenPlant. “Als sierteeltbedrijf willen wij mensen blij maken. Daar hoort ook een duurzaam product bij.”

Duurzaamheid gezicht geven
HouwenPlant voldeed bij de productie van haar anthuriums al aan de certificeringen van MPS en GlobalGAP, geeft Van der Goes aan. “We willen in de ‘Champions League’ meespelen en onze producten leveren aan supermarkten, tuincentra, bouwmarkten en bloemisten. Dan moet je kunnen aantonen dat je voldoet aan de hoogste eisen van duurzame productie. Veel van onze afnemers hebben duurzaamheid namelijk hoog in het vaandel staan. Via Greenhouse Marketeers hebben we daarom onze CO2-footprint laten berekenen. Nu we voldoen aan alle eisen en onze duurzaamheid inzichtelijk kunnen maken, zijn we op het punt aangekomen om dat ook aan de wereld te vertellen. We willen de stappen die we hebben gezet nu ook een gezicht geven en naar buiten toe laten zien hoe duurzaam onze planten zijn. Ook richting de consument. Via Fair Flora krijgen we daartoe de kans.”

Verdere stappen zetten
HouwenPlant biedt een deel van haar anthuriums nu aan via Fair Flora. Maar Van der Goes benadrukt dat de producten die niet onder het label vallen wel op dezelfde duurzame wijze worden geteeld. “De productie is identiek, maar bij de Fair Flora-planten is ieder aspect van de productie en herkomst ook volledig transparant.” De komende tijd gaat HouwenPlant samen met Fair Flora verdere stappen zetten. Zo is het bedrijf voornemens om potjes en etiketten van biologisch afbreekbaar materiaal toe te passen. Bamboe zou daarvoor een uitstekend product zijn en daarom investeert HouwenPlant in de aanplant van bamboe via Bamboo Village Uganda, waarmee ook een deel van de CO2-uitstoot wordt gecompenseerd. “De bamboe die daar groeit kunnen we op termijn dan weer gebruiken voor potjes”, aldus Van der Goes. “Bovendien hechten we veel waarde aan het sociale aspect van het project in Oeganda, waarbij mensen aan een baan worden geholpen.”

bron: Greenhouse Marketeers


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven