In glastuinbouwregio NEXTgarden wordt onderzoek gedaan naar een permanente vorm van 'Kom in de Kas'. Een belevingscentrum moet het centrale punt in dit plan zijn dat luistert naar de projectnaam Experience The Horticulture NEXTgarden.
Twee bureaus hebben het afgelopen half jaar onderzoek gedaan en zij komen uit op 180.000-300.000 bezoekers als reëel aantal voor het belevingscentrum.
Het centrum, dat als projectnaam Living Green heeft, moet de gehele tuinbouw regio in het zonnetje zetten. Daarbij is er één centrale locatie die verbonden is met regionale ‘tuinbouwbelevingsplekken’.
Op één centrale locatie moeten een belevingscentrum (met meerdere themashows, focus op beleving en inspiratie, met daaraan gekoppeld: weetjes ‘nice to know’), een meetingpoint-kenniscentrum, een themahotel-restaurant en een o.a. ook en tuinencomplex komen, als het aan Kranendonk Experience Company ligt.
Verder moeten er verspreid over het gebied ook kleine beleefunits (1 thema uitgewerkt in beleven en leren), kleine verblijfunits (bed & breakfast / ‘slapen in de kas’ / bij de kweker) en o.a. events en fietsroutes georganiseerd worden.
Het andere bureau, Doornroos imagineers, zocht antwoord op de vraag: 'Wat is voor u het verhaal van de tuinbouw? Zeven 'duidelijke thema’s' op die vraag volgens Doornroos nar voren, te weten Geschiedenis, Groei en Bloei, Voedsel, Betekenis van de tuinbouw, Techniek en Innovatie, Transitie van de tuinbouw en de Toekomst.
Vervolgstappen
Om het project mogelijk te maken heeft de provincie Gelderland in 2019 POP 3 subsidiemiddelen toegekend voor dit project. De komende fase zal besteed worden aan het afronden van het project en de eindrapportage. Daarnaast zal het projectteam de mogelijke vervolgstappen gaan voorbereiden. Hierbij hoort ook dat de business-case verder uitgewerkt moet gaan worden en er een samenwerkingsverband voor de realisatiefase moet worden samengesteld.
Bron: Greenport Arnhem-Nijmegen