United Selections test en presenteert nieuwe rassen bij J&K Rosa

"Knopgrootte, vaasleven en productiviteit zijn leidend in selectie nieuwe variëteiten voor Europese markt"

United Selections test een selectie van haar variëteiten nu bijna een jaar in de kas bij rozenkwekerij J&K Rosa in Berkel en Rodenrijs. Afgelopen week organiseerde de rozenveredelaar een open huis waar verschillende Nederlandse, maar ook Belgische en Duitse rozenkwekers en handelaren niet alleen de nieuwe soorten, maar ook de test tuin konden bewonderen. Ook wij namen een kijkje en kregen een rondleiding van Peter Schrama, sales manager bij United Selections, en Koen Meewisse, eigenaar van de kwekerij.

Koen Meewisse en Peter Schrama.

Meer focus op Europese markt
Voor bijna 10 jaar veredelt United Selections haar rozen 100% in Nakuru, Kenia, waar ook hun focus ligt. Echter de variëteiten zijn niet exclusief bestemd voor Keniaanse kwekers, maar vinden hun weg naar kwekers over de hele wereld; Ecuador, Colombia, Ethiopië, Zimbabwe, maar ook naar Nederland,  China, Japan en Zuid Korea. Al deze landen kennen hun eigen klimaat en hoogte, waardoor het wenselijk is ook elders proeven te organiseren. Dat gebeurt nu ook bij Meewisse, alwaar o.l.v. Peter het 'Europese assortiment' verder wordt uitgebouwd.


Jumilia

Jumilia is een van de variëteiten bedoeld voor de Nederlandse markt. Deze is jaren geleden geïntroduceerd en kreeg snel voeten aan de grond. Smashcake is een van de meest recente introducties, welke Meewisse nu als eerste in kleine aantallen op de markt zal brengen.


Smashcake

200 variëteiten, 3 sneden, 3 keer per jaar
De veredeling vindt nog altijd plaats in Kenia. Drie keer per jaar verscheept men, na een eerste selectie in Afrika, ongeveer 200 variëteiten naar Meewisse, alwaar ze er verdere proeven mee doen. Ze testen de variëteiten voor 3 sneden. Men selecteert daar dan weer de beste variëteiten uit, waarmee vervolgens weer wat grotere aantallen worden opgezet.


Smashcake in de kas

Criteria
De voornaamste selectiecriteria voor rozen die in Europa geteeld moeten worden zijn knopgrootte, een lang vaasleven en een hoge productiviteit. Peter: "In landen als Nederland is de productie kapitaalintensief. De productie per m2 is daarom van nog groter belang dan in bijvoorbeeld Kenia. Wanneer aan voornoemde eisen wordt voldaan en de roos bovendien mooi van kleur en goed van vorm is, gooit hij hoge ogen."


Een van de proefbedden

Interesse
Bij Meewisse is een indrukwekkende hoeveelheid genetica opgezet, met daarin tal van kleuren, vormen, geurende soorten en nog veel meer. Maar welke variëteiten konden rekenen op de meeste aandacht? Volgens Schrama is de markt altijd op zoek naar iets unieks, dus is er altijd extra aandacht voor de 'in-between' kleurtjes, voor variëteiten met een bijzondere vorm en natuurlijk ook voor variëteiten met een specifiek geurtje. Echter, dit laatste blijft vaak alleen bij interesse.

Hieronder een aantal variëteiten die op extra aandacht konden rekenen:


Een wel heel bijzondere tweekleurige roos, waarbij de buitenkant van de bloemblaadjes een andere kleur hebben dan de binnenkant.


Een tuinroos, waar de consument ook steeds meer aandacht voor heeft.


Een oranje roos dat aan alle 'Europese' criteria voldoet is zeldzaam, maar deze gooit hoge ogen.


Een variëteit trosroos met bijzonder veel nieuwe knoppen.

Anders dan anders trekt ook de aandacht.


- zoals ook in dit geval. Hier is niet alleen de vorm bijzonder, maar ook het groene hartje. Deze combinatie heeft Meewisse ertoe bewogen hem in (vooralsnog bescheiden) productie te nemen.

J&K Rosa
Sinds januari dit jaar is United Selections neergestreken bij Meewisse. Deze kweker teelt een kleine drie hectare Avalanche. De planten zijn reeds 11 jaar oud en de productie zal daardoor over een aantal jaar dalen. Daarom is Meewisse zich actiever gaan gaan verdiepen in wat er nieuw is in de veredeling.

En tot zover is Koen goed te spreken over de samenwerking. Binnenkort zullen de eerste commerciële stelen van Smashcake gesneden worden en met een aantal andere soorten hoopt hij ook binnenkort enige productie te realiseren. Een andere ontwikkeling is dat deze stelen, in tegenstelling tot de Avalanche, niet meer voor de klok komen. "In elk geval zolang als aantallen laag zijn, verkopen wij deze tegen vooraf overeengekomen prijzen."

Voor meer informatie:  
United Selections
Peter Schrama
E: pschrama@united-selections.com    
www.united-selections.com 




Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven