Moederdag in de VS en Canada is een enorm succes geweest en sindsdien is er geen sprake geweest van een terugloop. Noord-Amerikaanse kwekers hebben maanden achter de rug waarin recordomzetten zijn behaald. De vraag is gegroeid en men verwacht dat door de pandemie het kopen van bloemen en planten als "gewoonte" een nieuwe trend is die blijft. Daarom rollen de bestellingen voor volgend jaar snel binnen en voor het voorjaar van 2021 zijn met name grote retailers aangespoord om hun bestellingen nu al te plaatsen, aangezien veel telers al bijna uitverkocht zijn. Dat vertelt Lawrence Hopman van Hopman Flower Farms, een man met meer da 25 jaar ervaring in de sierteelt en in maart vorig jaar gestart met zijn eigen handelsbedrijf. In onderstaande laat hij zijn licht schijnen op de markt en zijn turbulente eerste jaar.
Sourcing agent
Toen Hopman 50 werd, besloot hij om voor zichzelf te beginnen. "In de loop der jaren zag ik dat veel telers steeds grotere orders wilden pakken, maar het ontbrak hen vaak aan de middelen om een sales manager in dienst te nemen. Aan de kant van de retailer wil men een ruim aanbod en scherpe prijzen, maar geen gedoe door met talloze teeltbedrijven apart zaken te doen. In dat gat ben ik gestapt." In maart 2019 richtte Lawrence, inmiddels 51 jaar, het bedrijf op met als doel de Amerikaanse en Canadese supermarkten te connecten met Noord-Amerikaanse en internationale telers. "Ik ben een soort sourcing agent, geen tussenpersoon. Transacties worden allemaal rechtstreeks tussen teler en retailer afgehandeld."
Zowel vanuit de teler als de retailer mocht hij direct rekenen op interesse, zozeer zelfs, dat hij er inmiddels meer dan zijn handen aan vol heeft. Het assortiment dat hij vertegenwoordigt bestaat uit bloemen, planten, bollen, droogbloemen, en sinds kort behartigt hij ook de belangen van een Aziatische leverancier van bloemisterijproducten.
COVID-19
Toen alles goed en wel op de rails stond, startte corona. "Sinds half april is er eigenlijk niets gebeurd tot Moederdag. Pasen was een ramp waarbij bestellingen werden geannuleerd en bloemen moesten worden weggegooid. Gelukkig gingen de zaken medio mei weer beter lopen. Moederdag was een succes! Zaterdag waren de meeste supermarkten uitverkocht. Hadden zij meer product gehad, dan hadden ze gemakkelijk 50% meer kunnen verkopen."
En sindsdien is de markt nauwelijks afgekoeld. "Meestal is de zomer een trage periode, maar dit jaar is het een zomer geweest met recordaantallen voor zowel bloemen als planten. Telers krijgen eerlijke prijzen en winkels hoeven niet met kortingen te werken."
Tweede golf? Zal naar verwachting geen invloed hebben op de verkoop
Op het moment dat men begon te spreken over een zogenaamd tweede golf, bekoelde het enthousiasme een beetje. Nu het herfst is, is het perspectief toch weer bijgesteld. "Als er een tweede golf komt, is de verwachting dat iedereen net als afgelopen maanden toch open zal kunnen blijven. Ook wordt niet verwacht dat mensen zich zomaar weer tot een vergelijkbaar hamstergedrag zullen laten verleiden als we gezien hebben, wat betekent dat het schap voor bloemen en planten open kan blijven. Al met al verwachten we niet dat de afzet bij supermarkten zal dalen. Er zou echter wel schaarste kunnen ontstaan wanneer telers domweg niet voldoende voorraad hebben."
Een aanvullende reden voor het optimisme is gestoeld op het feit dat de supermarkten zich dit najaar hebben bewezen. "Ze hebben fantastisch werk geleverd in de zomer en ze hebben echt bewezen dat ze goed zijn in het verzorgen van de planten en bloemen op hun afdeling."
Gedroogde bloemen
Volgens Hopman heeft COVID-19 de gewoonte om bloemen en planten in supermarkten te kopen gestimuleerd. De algemene vraag nam toe, maar een interessante categorie die ook aan populariteit heeft gewonnen zijn droogbloemen. "Ik denk dat het zo'n populair product is omdat het een minder risicovol product is voor alle partijen in de keten. Mensen zijn meer thuis en deze gedroogde bloemen gaan langer mee. En deels gaat dat ook op voor de supermarkt."
Bestellingen komen binnen voor het voorjaar van 2021
"Ik geloof dat COVID een nieuwe consumentengroep heeft aangeboord. Deze consument heeft een besteedbaar inkomen en hij heeft het in de lente en de zomer van dit jaar bijna uitsluitend in supermarkt uitgegeven. De gewoonte om bloemen en planten te kopen, is niet meer weg te denken. Dat is de verwachting en het is al zichtbaar in de orders voor komend voorjaar. Inkooporders kwamen traditiegetrouw laat binnen, waardoor telers altijd deels op onderbuikgevoel produceerden. Dat gaat dit jaar niet gebeuren. Er worden al bestellingen geplaatst voor het voorjaar van 2021 en als ze nu niet worden geplaatst, is de kans groot dat ze hun producten niet krijgen. Door de sterke stijging van de vraag was er ook een tekort aan stekken bij de veredelaars. Dus ook voor de telers is de druk voor komend seizoen al hoog."
Toekomstbeeld
Hopman heeft kortom een uitdagend jaar achter de rug en hij is tevreden met hoe het zich allemaal heeft ontwikkeld en waar het bedrijf nu staat. "Ik heb het tot het einde van het jaar ontzettend druk. Ik had nooit verwacht dat het zo snel zou groeien. Ik doe nog steeds alles alleen, dat was ook het oorspronkelijke idee, maar aangezien de vraag naar verwachting zal toenemen, ben ik nu op een punt waarop ik moet beslissen hoe ik verder ga. Gelukkig zijn het allemaal positieve overwegingen."
Voor meer informatie:
Hopman Flower Farms
Lawrence Hopman
Email: [email protected]
https://hopmanfarms.com/