Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Voertuigbeperking zit bloemensector in Ecuador dwars

Hoewel het door uitzonderlijke strenge en langdurige lockdown maatregelen de laatste maanden uitzonderlijk stil was op de weg, kampt Quito met chronische verkeersopstoppingen. Middels een nieuw uitgevaardigde resolutie, waarmee het vrije verkeer van voertuigen verder beperkt wordt, hoopt men hier paal en perk aan stellen. Branchevereniging van bloemenexporteurs Expoflores is hier op tegen, aangezien deze beperking de economische reactivering van de sector dwarszit. En reactivering is nodig, omdat de afzet tot augustus 2020 met € 145 mln is verminderd en de bloementeelt in Ecuador met 17% is afgenomen.

Situatie wordt verergerd
"We zien dat de gemeente Quito geen enkel plan voor 'economische reactivering' presenteert. Het enige dat het doet is de situatie verergeren. We hebben de afgelopen 6 maanden al een pauze gehad, dus we moeten doorgaan met produceren en meer banen en internationale handel creëren”, zegt Alejandro Martinez, voorzitter van de vereniging. "Hoewel we ons nog steeds in een delicate situatie bevinden, blijven wij (de sierteeltsector) alles in het werk stellen om te herstellen van de crisis, evenals andere productieve sectoren in het land."

Grote problemen: chaos op de weg, nieuwe mogelijkheid voor corruptie
De voertuigbeperking leidt tot twee ernstige en grote problemen, legt Martinez uit. "Ten eerste zullen er meer auto's worden gekocht, aangezien de beperking gebaseerd is op het kenteken, wat de mobiliteit van de stad nog verder zal verslechteren. Het zou een ware chaos worden. Binnen een paar maanden zullen we verkeersproblemen hebben." En het tweede grote probleem is dat het een nieuwe mogelijkheid voor corruptie creëert. "De gemeente mag niet om vrij verkeer vragen of de mobiliteit van de stad beperken. Bovendien geven ze geen goed voorbeeld aan de rest van het land."

Met betrekking tot de bloemensector
De beperkingen zullen op hun beurt gevolgen hebben voor de bloemensector. "Onze producten komen uit Azuay, Tulcán en Cotopaxi (andere provincies) en ze moeten de stad in om bij het vliegveld te komen. Als vrachtwagens lukraak worden tegengehouden gaan wij vluchten missen, krijgen wij onze goederen niet verstuurd. Op zijn beurt zullen ook de luchtvaartmaatschappijen hier hinder van ondervinden, en tot slot uiteraard onze klanten overzees. Het gevolg daar weer van is dat hier de kwekers geen geld verdienen en salarissen niet kunnen betalen.

"Alles is een keten", besluit Martinez. "Bloemen betekenen 57% voor Quito Airport. We kunnen de machine daarom niet zomaar stil laten vallen, sterker, we willen blijven werken en banen creëren."

Expoflores vraagt ​​om af te wijken van de 'Resolución Nº60' die door de gemeente Quito is gepresenteerd en ook vragen ze om een ​​plan voor de economische reactivering van hun stad. "De voertuigbeperking zal COVID-19 niet voorkomen, we zijn volwassen mensen en we weten hoe we voor onszelf moeten zorgen als we willen overleven. We hebben tools, faciliteiten en hulp van onze autoriteiten nodig, geen restricties."

Voor meer informatie:

Expoflores
www.expoflores.com

 

Publicatiedatum: