Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Impressie vierde editie NIMA Sierteelt Marketing Event

Tholen - Als één van de weinige evenementen ging het jaarlijkse Sierteelt Marketing Event van NIMA gisteren wel door. Op deze vierde editie stond ‘de kracht van duurzaamheid’ centraal, een thema waar de moderne marketeer doorgaans eindeloos kan uitweiden, maar waarbij het nu net de uitdaging is, binnen het commerciële speelveld concrete oplossingen en ideeën aan te dragen.


Foto's: Ronald van Schie

De urgentie van verduurzaming werd, om te beginnen, getoond met een filmpje van imker Deborah Post. Zij werkt aan de ‘Honey Highway’, een bij-vriendelijke zone/snelweg van “Bergen, Denemarken naar Brussel, België.” Deborah is imker en ze verloor een groot aantal van haar bijen. Dat kwam naar eigen zeggen doordat er niet genoeg bloemen zijn t.g.v. het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen.

Ze heeft grootse plannen voor de Honey Highway, een ambitie die ondersteund wordt door Rijkswaterstaat en de NS, maar hoe staat het eigenlijk met die gewasbeschermingsmiddelen? Wordt er op dat vlak dan niets bereikt?

Natuurlijk wel, en Arthij van der Veer, area Manager bij MPS, heeft de cijfers paraat. "De laatste vijf jaar zien we een sterke daling in het gebruik van chemische gewasbeschermingsmiddelen", vertelt hij. MPS maakt een onderscheid tussen hoog, middel en laag risicomiddelen. Het gebruik van de meest ‘ giftige’ middelen is, onder de ruim 3000 MPS gecertificeerde telers, de laatste jaren met 52 procent afgenomen. In het middensegment is dit 21%, de laatste categorie is met 13% gekrompen. In totaal is het middelengebruik met 19% afgenomen.

Duurzame bloemen?
Wat weet de consument eigenlijk van duurzame bloemen? Ook altijd een interessante, want voor eigen parochie is het makkelijk preken, maar de consument, zo heet het, bepaalt. Uit onderzoek van Royal FloraHolland, zo vertelde Ronald van Schie, blijkt dat 38% van de consumenten aangeeft niet te weten of ze überhaupt wel eens een duurzame plant hebben gekocht. In het Verenigd Koninkrijk en in Frankrijk ligt dat percentage nog lager, op 22% en 25% resp. Er is dus nog een hoop te doen hier om de consument bewust te maken.

Het Sierteelt Marketing Event vond plaats in Op Hodenpijl alias de Oude Jacobuskerk in Schipluiden, en werd georganiseerd door Caroline Nederpelt, Ronald van Schie en Cock van Bommel. Die laatste en tevens voorzitter bij het NIMA van de community Food en Agrimarketing zat het programma voor. Meer informatie - ook voor wat betreft de overige sprekers en hun presentaties, aan wie wij in deze korte bespreking allicht te weinig recht gedaan hebben - vindt u hier.