De sierteeltmarkt is in hoog tempo aan het veranderen. Online kanalen worden steeds belangrijker bij het aanbieden van producten. Daarnaast is de consolidatietrend niet meer te keren wat resulteert in schaalvergroting van bedrijven. Voor een snel veranderende markt is het herijken van de bedrijfsstrategie een aandachtspunt.
Het model van Treacy en Wiersema is, zo betoogt Pim Rosman van WDD, een handig hulpmiddel bij het (her)formuleren van de strategie van een bedrijf. Treacy en Wiersema kent drie waardes om onderscheidend vermogen te creëren ten opzichte van concurrenten in de markt. Dit zijn de drie verschillende gebieden waarop een bedrijf kan uitblinken. Dit biedt een belangrijk handvat voor een bedrijf om zich te onderscheiden van de concurrentie. Een bedrijf dient op één van onderstaande waarde strategieën uit te blinken:
- Product Leadership
- Operational Excellence
- Customer Intimacy
Belangrijk is dat de naast de gekozen focus de overige twee waardes niet verwaarloosd worden. Elke waarde moet voldoende aandacht krijgen om mee te blijven spelen in de markt. Een bedrijf kan bijvoorbeeld het beste product maken van de markt (Product Leadership). Wanneer de (klanten)service echter erg slecht is, zal de klant er uiteindelijk als nog voor kiezen om naar de concurrent te stappen.
Klik hier voor het gehele artikel op de website van WDD.