De openbare raadpleging die Europese Commissie heeft opgezet om de mening van de burgers en belanghebbende partijen te kennen over het EU-beleid inzake de promotie van landbouwproducten, loopt nog tot en met vrijdag 11 september. De raadpleging maakt deel uit van het evaluatieproces dat de Commissie in 2018 op touw heeft gezet.
De raadpleging, die op 8 mei van start ging, heeft tot doel reacties van burgers en belanghebbende partijen te verzamelen over de doeltreffendheid, relevantie, coherentie en toegevoegde waarde van de huidige maatregelen.
Het evaluatieproces is begonnen met een routekaart die in 2018 door de Europese Commissie is voorgesteld. Tegelijkertijd is de opstelling van een evaluatierapport uitbesteed aan een extern adviesbureau, zodat er tegen het einde van het jaar een analyse én voorstellen op tafel moeten liggen.
De Commissie heeft in november 2019 ook een enquête uitgevoerd over het landbouwpromotiebeleid op de interne markt en in derde landen. Deze enquête maakt deel uit van de studie die door het directoraat-generaal Landbouw en Plattelandsontwikkeling is uitbesteed aan Deloitte, Coffey en Ipsos.
De Spaanse beroepsfederatie Fepex vindt het promotiebeleid van de Europese Commissie op de interne markt en in derde landen heel waardevol als een hulpinstrument voor de Europese landbouw. Het is voornamelijk gebaseerd op de cofinanciering van driejarige promotiecampagnes en handelsmissies in het buitenland.
Bron: fepex.es