De economen van ING zien dat het vertrouwen in de transportsector zich weer herstelt. Veel bedrijven lijken opgelucht wat ook de stijgende lijn van vervoersbewegingen tussen april en augustus verklaard. Wel zal het einde van de overheidssteun nog impact hebben en volgen er ook bij opdrachtgevers nog faillissementen. Voor de internationale logistiek blijft de handelsoorlog en de toekomstige relatie met het VK naast het virus een onzekere factor.
ING verwacht dat in 2021 het volume zal stijgen met 2,5% en de omzet met 3% in de transport en logistiek. De terugval in het goederenvervoer was ook minder groot dan verwacht. Voor dit jaar daal het volume met 4,5% voor dit segment.
Luchtvracht
Het is echter vooral het personenvervoer dat hard is geraakt door het coronavirus. Dat is ook te zien in de luchtvaartsector. Minder passagiersvluchten zorgde ook voor een tekort aan capaciteit voor luchtvracht waardoor de tarieven hier stegen met een factor 4 tot 5. De capaciteitsdruk blijft hier ook staan ondanks de versoepeling van de slots op de luchthavens waardoor het aantal freighters verdubbelde.
E-Logistiek
Na jaren van dubbelcijferige groei heeft de coronacrisis de groei van e-commerce verder versneld. Naar verwachting leidt dit ook structureel tot hogere online-verkopen. Zo steeg de omzet van Nederlandse webwinkels in het tweede kwartaal met 45% en vervoerde PostNL 25% meer pakketten. In buurlanden is deze beweging ook te zien. Terwijl de winkeldistributie onder druk staat, verschuiven er activiteiten van de winkel naar het warehouse en profiteren logistieke bedrijven in E-fulfilment en pakketvervoer.
Bron: ING