Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Peter Rosman, WDD

Inkopen in de digitale sierteelt markt, data helpt!

De trend van direct kopen bij de kweker is niet meer te stoppen. De doelstelling van FloraHolland is om voor eind 2020 het gehele aanbod van kwekers online in Floriday te hebben staan, zodat alle orders online besteld worden bij de kweker.

Groothandel Gebr. Roos exporteert bloemen en planten, o.a. naar Zweden, Noorwegen en Finland met een omzet van zo’n 30 miljoen euro. Zij verkopen ongeveer de helft van hun producten online via de webshop. Naast het kopen uit de voorraad kunnen sommige klanten ook zelf KOA kopen of uit de voorraad van derden (VMP). De eigen voorraad wordt voor ongeveer 60% direct bij de kweker gekocht, de rest via de klok. De klanten zijn vooral importerende groothandels en cash-and-carry’s.

Inkoopvoorspelling: door het slim verbinden van de data uit het ERP-systeem met externe databronnen (weer, seizoengegevens, feestdagen, sentiment etc) en het toepassen van slimme algoritmes heeft Gebr. Roos inzicht in welke producten zijn klanten de komende dagen gaan kopen. Iedere ochtend krijgen de inkopers van Gebr. Roos een bestellijst met een overzicht van producten die de komende 4 dagen gekocht gaan worden door klanten.

Inkopen: door te anticiperen op de vraag van de komende dagen worden er minder maar grotere orders besteld. Dit scheelt transactiekosten en maakt de planning van de verwerking en box bezetting beter. De verborgen indirecte inkoopkosten worden hierdoor ook lager, er worden minder partijen binnen gemeld, er hoeft minder gestickerd te worden en de partijen staan op tijd binnen – dit geeft rust!

Direct van de kweker afroepen: omdat de inkopers van Gebr. Roos weten hoeveel en welke producten de komende dagen verkocht gaan worden, kan er ook direct van de kweker worden afgeroepen. Door de verwachte vraag ook met de (preferred suppliers) kwekers te delen, kunnen die ook op de verwachte vraag anticiperen en wordt de leveringsbetrouwbaarheid van Gebr. Roos verbeterd.

Optimaliseren productaanbod: de inkopers en verkopers van Gebr. Roos hebben inzicht in de producten die via VMP worden gekocht. Stap voor stap zijn deze VMP -producten in de voorraad opgenomen en de VMP-koppelingen gestopt. Dit creëerde minder afhankelijkheid van derden, betere leveringsbetrouwbaarheid en een hogere marge over deze producten.

Het beste inkoop moment : de inkopers van Gebr. Roos hebben inzicht in de volumes, trends en prijsontwikkelingen van de producten van vorig jaar en het huidige jaar. Hiermee kunnen de inkopers op een optimaal moment kopen.

Door de digitale inkoop assistent ontstaat er bij het Gebr. Roos inkoopteam meer flexibiliteit en is er meer tijd beschikbaar. Hierdoor zijn de inkopers in staat meer volume in te kopen (25%+ efficiency) met hetzelfde team. Ook hebben de inkopers meer tijd om nieuwe noviteiten te ontdekken en contacten te onderhouden met de preferred suppliers. Momenteel wordt er gewerkt om de concurrentiekracht voor de toekomst nog verder te verbeteren. Onder andere met het automatisch afroepen van orders bij de kwekers, zonder tussenkomst van de inkoper.

 

Voor meer informatie:
WDD
Peter Rosman
M: 06 83 22 03 46 
E: [email protected]
[email protected]
www.wdd.nl 

Publicatiedatum: