Tholen – De onderhandelingen tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie over de toekomstige handelsrelatie lopen opnieuw vast op een bepaalde passage in het voorstel. Dit keer is de inzet de cabotageregeling voor Britse transportbedrijven in de Europese Unie. Volgens Brussel lijkt het voorstel uit Londen nu teveel op de al geldende regels van voor de Brexit en moet dit van tafel. Beide partijen lijken echter geen concessie te willen doen.
Cabotage is het vervoer van goederen tussen twee bestemmingen in land A, door een bedrijf gevestigd in land B. De EU heeft recent de regels verscherpt om oneerlijke concurrentie tegen te gaan. Zo zijn er maar 3 cabotageritten toegestaan in een EU-land door een bedrijf gevestigd in een andere lidstaat. Het VK wil nu in het voorstel die regels behouden.
Nederlandse transportbedrijven in de AGF maken zich over dit nieuwe twistpunt in de onderhandelingen noch over de cabotageregeling weinig zorgen. “We hebben al een logistiek model dat we nauwelijks in aanraking komen met cabotage,” vertelt Roy van den Berg, logistiek manager bij DLG Logistics. “Alle Engelse vrachtwagens die bij ons aankomen gaan vaak de volgende dag weer terug op de boot en de goederen worden hier in Nederland overgeslagen.”
Hoewel Daily Logistics Group weinig hinder ondervindt van de cabotageregeling leveren eerdere investeringen nu wel een voordeel op. “Vorig jaar zijn we met het oog op de Brexit begonnen met een Britse afdeling: DLG UK waar we nu een vloot van 60 voertuigen hebben op de Britse markt. Deze afdeling is opgericht met het oog op service naar onze klanten toe. Als je straks als bedrijf niet op de Britse markt vertegenwoordigd bent, gaat het er niet goedkoper op worden. Het zou inderdaad nu een voordeel kunnen opleveren met twee bedrijven op beide markten.”
Voor meer informatie:Daily Logistics Group
Roy van den berg
Tel: +31 (0)187 607 875
[email protected]