Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sectorprognose transport ABN Amro

"Veel transportbedrijven zouden NOW-steun moeten terugbetalen"

De impact van het coronavirus op de transportsector lijkt uit een analyse van ABN Amro op het eerste gezicht mee te vallen. Van volledig herstel is echter nog niet te spreken. Pas in 2021 zou de sector weer groei kunnen verwachten en pas in 2022 volledig herstel.

Naar verwachting krimpen de volumes in de sector transport en logistiek dit jaar met 5,5 procent. Door de afgenomen vraag staan in de meeste branches ook de tarieven sterk onder druk, waardoor de afname van de omzet nog hoger uitvalt. De meeste landen in Europa worden harder geraakt door de coronacrisis dan Nederland. Ook neemt de wereldhandel dit jaar sterk af. Daardoor staat vooral het internationale transport onder druk, zoals in de zee-en kustvaart, op het spoor en in de luchtvracht. Binnenvaart en wegvervoer hebben tot nu toe relatief weinig last gehad van de coronacrisis, maar krijgen later dit jaar te maken met een duidelijk afnemende bouwproductie als gevolg van de stikstofcrisis. Alleen bij postbezorgers en koeriers groeien dit jaar de volumes, doordat consumenten vanwege het coronavirus de winkelstraat mijden. In 2021 groeit de sector transport en logistiek naar verwachting met zo'n 2,5 procent, waarmee een deel van de schade wordt goedgemaakt.

NOW-steun
Dat de transportsector het verlies heeft overschat kan gevolgen hebben voor de NOW-steunmaatregel. Een voorwaarde is immers dat bedrijven in een aaneengesloten periode van 3 maanden (tussen 1 maart en 31 juli) minimaal 20% minder omzet hebben geboekt. Als dat niet het geval is zou de NOW-steun moeten worden terugbetaald aan het UWV. 

Voor veel bedrijven in zwaar getroffen branches, zoals spoor, zeevaart en wegvervoer, zal de omzetdaling vermoedelijk wat lager uitvallen. Uit gesprekken van ABN AMRO met zakelijke klanten blijkt dat vooral kleine bedrijven het zwaar hebben gehad. Zij fungeren vaak als flexibele schil van een grotere branchegenoot die hen opdrachten verstrekt. Grote en middelgrote bedrijven die de vraag vanaf maart sterk zagen afnemen, hebben soms een deel van de schade op kleinere bedrijven in de flexibele schil kunnen afwentelen. Ook voor bedrijven met opdrachtgevers in zwaar getroffen sectoren, zoals de auto-industrie en de staalindustrie, kan de NOW-regeling steun bieden. Er zijn wel signalen dat bepaalde kleine bedrijven niet altijd in aanmerking komen voor de NOW-steun, en dat is volgens branchevereniging TLN onterecht.

Van alle transportbranches is het wegvervoer het minst gevoelig voor logistieke problemen en internationale beperkingen, lange files door grenscontroles uitgezonderd. Over het algemeen is wegvervoer flexibel. Wanneer lading per vrachtwagen van A naar B moet, kan dat in principe binnen enkele dagen geregeld worden. In bijvoorbeeld de scheepvaart, waar lading bijvoorbeeld van China naar Rotterdam weken onderweg is, is dat ingewikkelder. Het wegvervoer reageert dus snel op economische ontwikkelingen. Bovendien vervoeren vrachtwagens zeer diverse typen goederen voor allerhande opdrachtgevers, zoals de bouw, de landbouw, de voedingsmiddelenindustrie, winkels, e-commerce, de horeca en de industrie. Daarmee is het aantal vervoersbewegingen in het goederenwegvervoer geschikt als actuele indicator voor de economische activiteit in Nederland.

Klik hier voor de volledige analyse van ABN Amro

Bron: ABN Amro, TLM

 

Publicatiedatum: