‘Corona had grote impact op bedrijven met veel voorraad’

De eerste maanden door corona liggen achter ons. Hoe hebben de leden en klanten van FloraHolland die tijd doorstaan? Om daar achter te komen, gaan CEO Steven van Schilfgaarde, Chief Strategie & Transformatie Francoise Dings en CCO Ruud Knorr langs bij een aantal bedrijven uit de sierteeltsector. Bij L&M in Rijnsburg gaat het weer de goede kant op, vertelt directeur Jan Willem Leeuwenburg.

"Die eerste periode in maart was erg spannend, met name vanwege de onzekerheid. Iedere seconde van de dag veranderde de situatie. Landen sloten hun grenzen, hoe erg zou de situatie in Nederland worden? Sommige bloemenwinkels sloten de zaak. We hebben die eerste weken heel veel overlegd en lange termijn afspraken gemaakt met kopers en kwekers", zegt Jan Willem Leeuwenburg. Ook werd in de kassen de temperatuur zo laag mogelijk gezet, zodat het seizoen iets opgerekt kon worden. "Dit en wat andere ingrepen hebben ons er aardig doorheen gesleept. We vestigden onze hoop op Pasen. Toen hebben we veel richting Duitsland kunnen exporteren. Dat de winkels bij onze oosterburen open bleven, was echt een geluk."

Grote impact
Het familiebedrijf in Rijnsburg, Jan Willem is de derde generatie, telt 120 medewerkers. L&M is een bedrijf met veel voorraad. "Als er dan een crisis komt, heeft dat juist op een bedrijf met veel voorraad met bederfelijke producten een grote impact. L&M heeft dan ook veel verloren. We zijn één van de grootste tulpengroothandelsbedrijven op Royal FloraHolland en gelukkig bleef er wel veel vraag naar tulpen. Kon de consument niet bij de bloemist terecht, dan kochten ze tulpen bij de supermarkt of online. Waardoor ze uiteindelijk toch ook weer bij ons uitkwamen."

bron: Royal FloraHolland


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven