Licht herstel voor luchtvracht, Schiphol na Parijs en Frankfurt belangrijkste vrachthub in Europa

In het eerste halfjaar van 2020 is Schiphol weer opgeklommen naar de derde plek van de vrachthubs in Europa, na Parijs en Frankfurt en vóór London Heathrow meldt evofenedex. Het aantal vrachtvluchten van en naar Schiphol nam in deze periode toe met 48,1%, maar het aantal passagiersvluchten met vrachtcapaciteit (belly cargo) is met 51,6% teruggevallen. Hierdoor nam de vrachtcapaciteit in vrachtvluchten met 12,4% toe en de vrachtcapaciteit in belly cargo met 45,9% af. Volgens evofenedex zijn de grote verschillen uiteraard te verklaren door de impact van de coronacrisis op de luchtvaart en zal de capaciteit niet voor het einde van het jaar weer op het oude niveau zijn.

Een groot deel van de passagierstoestellen moet noodgedwongen aan de grond blijven, terwijl vrachtvluchten essentieel zijn voor het transport van medische en urgente goederen voor het bestrijden van de crisis. In het eerste halfjaar van 2020 is er via Schiphol 463.679 ton luchtvracht in vrachtvluchten vervoerd en 192.264 ton door middel van belly cargo.

Verschillen per regio
De terugval in luchtvrachtvolume heeft het eerste halfjaar effect gehad op alle regio’s: 
vracht richting Noord-Amerika: -17,1%; vanuit Noord-Amerika: -17,7%
vracht richting Azië: -8,1%; vanuit Azië: -17,5%
vracht richting het Midden-Oosten: +9,2%; vanuit het Midden-Oosten: -11,7%;
vracht richting Latijns-Amerika: -21,8%; vanuit Latijns-Amerika: -14,6%;
vracht richting Afrika: -29,5%; vanuit Afrika: -22,3%.

Volgens evofenedex zijn vooral Latijns-Amerika en Afrika zwaar geraakt, door de terugval in het vervoer van bloemen, groente en fruit via luchtvracht. Noord-Amerika heeft ook een behoorlijke terugval, wat is te verklaren door de grote hoeveelheid belly cargo die is weggevallen.

Verwachting voor 2020
Volgens evofenedex is het moeilijk te voorspellen wat de rest van het jaar zal betekenen voor luchtvrachtcapaciteit en tarieven. Er is de afgelopen periode weer een toename van het aantal passagiersvluchten, waardoor er meer belly cargocapaciteit in de markt wordt gebracht. Ook de druk op het vervoer van medisch materiaal via luchtvracht neemt af. Hierdoor zullen luchtvrachttarieven verder dalen en komt er ook stilaan meer capaciteit in de markt. evofenedex verwacht echter niet dat tarieven en capaciteit voor het einde van het jaar zullen terugkeren op het oude niveau.

Bron: evofenedex


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven