Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Karen Kelly, bloemist in Johannesburg

"Moederdag hielp Zuid-Afrikaanse bloemensector weer op de been"

"Als we niet open hadden mogen zijn op Moederdag, zouden we allemaal een ander verhaal vertellen", zegt Karen Kelly, eigenaar van House of Flowers, een bloemenwinkel in Bedfordview, Johannesburg, Zuid-Afrika. Volgens haar heeft de lockdown van het land op 26 maart een grote impact gehad op de sector. Gelukkig konden telers een vergunning aanvragen om tijdens de lockdown te blijven telen en snijden en op 1 mei begon een geleidelijke en gefaseerde versoepeling van de beperkingen en konden bloemisten de winkel weer openen. Echter alles is nog lang niet terug naar normaal, er is een gebrek aan productie en producten, de prijzen zijn hoog en de situatie met betrekking tot bruiloften en andere festiviteiten is nog steeds onzeker. "Ook zijn begrafenissen beperkt tot 50 personen, dus dat is ook geen overdadige aangelegenheid".


Foto van de bloemen in de winkel van House of Flowers.

Moederdag: Verrassend goed
Tijdens de lockdown kwam de bloemenhandel bijna tot stilstand. Bijna twee maanden lang was er bijna geen handel. Daarom was Karen opgelucht toen de president aankondigde de beperkingen vanaf 1 mei te versoepelen. "Het was net op tijd voor Moederdag waarvoor we eindelijk bloemen konden verkopen. Het betrof echter wel alleen lokaal geteelde bloemen omdat ons luchtruim gesloten was voor import. Maar de verkoop verliep verrassend goed. Het zorgde bij ons en de gehele branche weer voor positieve energie."

Gebrek aan producten
David Kelly, de man van Karen en eigenaar van bloemengroothandel Quality Blooms, er alles aan gedaan om afzet voor hun telers te blijven genereren. Het aanbod daalde echter sterk, zo legt Karen uit: "Lokaal zien we dat veel telers geen nieuwe gewassen hebben geplant of hun aantal hebben teruggebracht. In de rest van de wereld waren chrysantenstekken niet direct beschikbaar, vandaar het tekort aan aanbod en de zeer hoge prijs. Anderen hadden besloten hun kassen niet te verwarmen, omdat ze zich deze extra kosten niet meer kunnen veroorloven, en sommigen zijn zelfs voorlopig helemaal gestopt met de productie. Bovendien hebben de koudere temperaturen de productie nog verder vertraagd. Internationaal worden er minder producten geïmporteerd omdat de kosten om producten te importeren zeer hoog zijn, voornamelijk door de stijging van de vrachttarieven".

Dit alles bij elkaar resulteert in een onzekere situatie die ook de komende maanden nog voor grote problemen zal zorgen, weet Karen.

Voor meer informatie
House of Flowers
Karen Kelly
Email:
karen@houseofflowers.co.za www.houseofflowers.co.za

Publicatiedatum: