Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
platform beschikbaar tot 1 september

Online live beurs Cultivate'20 Virtual zit erop

Tholen - Gisteren sloot Culitvate'20 Virtual haar online deuren van het live event. Na bijna 100 jaar een fysieke beurs in Amerika te hebben georganiseerd, moest de organisatie, AmericanHort, drie maanden voor de geplande opening alles omgooien. De beurs, die al jaren in Columbus (OH) plaats vindt, is naar een online platform getild.  Dit was de enige manier om elkaar toch nog bijeen te brengen in deze coronatijd. Maar hoe is het om zo een beurs mee te maken?  "Alle lof voor de organisatie, beter iets dan niets en het onderstreept weer het belang van persoonlijk, face-to-face contact." 


De lobby (klik op de foto voor een uitvergroting)

In korte tijd heeft de organisatie een platform opgezet waar een beurs wordt gecombineerd met seminars en educative sessies. Ondanks dat het aantal standhouders bijna gehalveerd is vergeleken met de fysieke beurs, die normaliter rond de 700 standhouders telt, lag het aantal geregistreerde participanten voorafgaand aan de show ongeveer gelijk aan vorige jaren, namelijk 8.000. Of deze, of misschien wel meer daadwerkelijk allemaal een kijkje hebben genomen, is nog niet duidelijk. En ook al hebben ze afgelopen week geen kijkje genomen, ze hebben nog steeds de mogelijkheid tot en met 1 september, omdat het platform, dan wel niet live, tot die datum toegankelijk is.  


De stand van Brandkamp

Maar hoe wordt zo een 100% online event ervaren? Is het een optie voor in de toekomst? Na enige navraag onder de standhouders aantal standhouders komen er zowel positieve als negatieve (verbeter)punten naar voren.

Allereerst deelt men hun waardering voor de organisatie hoe ze dit platform, dat door vele zeer gebruiksvriendelijk wordt ervaren, in zo'n korte tijd in de lucht heeft gekregen met interessante educatieve sessies en virtuele events. Daarnaast waren er veel bezoekers op het platform die allemaal even een kijkje kwamen nemen op de 'beursvloer'. Veel standhouders ontvingen veel bezoekjes, maar de echte interactie bleef vaak uit. "Je moet echt proactief zijn en het echt verkopen blijft lastig", zeggen velen. Een ander positief punt, misschien wel voor de hand liggend, maar wel leuk te vermelden is dat velen voor de eerste keer na een beurs geen pijnlijke voeten of hese stem of schorre keel hebben van het praten. 


De stand van Koen Pack

Punten ter verbetering waren er natuurlijk ook. Het gebrek aan face-to-face contact werd door velen gemist. De chatfunctie alleen was voor velen niet afdoende. ""In persoon is het makkelijker en beter om een connectie te maken" en "niet iedereen typt zo snel" zijn een aantal opmerkingen van de standhouders. Daardoor, als er een volgende virtuele editie zou komen, zou men graag een zoom of andere functie erin willen zien waar men gemakkelijk face-to-face met elkaar kan praten. Al met al, ook al was het voor velen niet zo'n succesvolle beurs als een fysieke beurs, gaat het 'motto beter iets dan niets' hier goed op. 

Tijdens de beurs en naast de educatieve sessies werd er elke dag, op de 'main stage', verschillende sessies gehouden waar men zowel op de COVID situatie reflecteerde als vooruit keek. Gisteren deelden een aantal Amerikaanse kwekers (Bob Dickman, Dickman Farms, NY, Cole Mangum, Bell Nursery, MD, en Jon Reelhorn, Belmont Nursery, CA) hun ervaringen. De gehele sessie is terug te vinden op het platform, maar hieronder een korte samenvatting. 

Sinds april waren het heftige weken met veel onzekerheid, wat ook gecreëerd werd door de verschillende maatregelen opgelegd per staat, waarin de kwekerij in sommige staten wel onder de essentiële beroepen viel en in andere weer niet. Snel schakelen was een 'must', niet alleen op de kwekerij betreffende de aanpassingen om zo een zo veilig mogelijke werkplek te creëren, maar ook om de productie door te laten gaan en het product daadwerkelijk op de markt te krijgen. Communicatie door de hele keten werd belangrijker dan ooit. Kortom in de afgelopen maanden hebben ze enorm veel geleerd, zoals de waarde van digitale communicatiemiddelen maar ook de waarde van hun eigen producten. In de meest onzekere tijd hebben veel kwekers besloten productie te verminderen (en daardoor jonge planten weg te gooien) en hadden daardoor minder. Echter toen de markt weer aantrok en de vraag erg hoog was, ontdekten ze dat ze net zo winstgevend, dan niet winstgevender, waren met minder producten. En deze ervaring zet ze ook weer aan het denken voor volgend jaar. Hebben we die 10-15% buffer wel nodig of kunnen we de producten voor een hogere prijs verkopen? Ook zijn er dit jaar meer 'nieuwe' consumenten bijgekomen, die voor de coronacrisis geen interesse hadden in tuinieren, maar door de 'thuisblijf regeling' dit wel zijn gaan waarderen. Ook hierop zullen meer kwekers gaan anticiperen met meer 'ready-to use' planten of planten waar de consument gemakkelijk(er) 'succes' mee zullen hebben. Allen hebben ze een goede lente en zomer achter de rug en ook al is de markt nu sterk met goede prijzen, hoe behoud je dit in de toekomst? Dat is nog de vraag, maar ze hebben goede hoop voor de herfst en voor volgend jaar omdat ze verwachten dat de consumenten hun goede ervaringen met planten van dit jaar mee zullen nemen naar volgend jaar. 

Voor meer informatie
Cultivate'20 Virtual
www.cultivatevirtual.org

Publicatiedatum: