“We hebben een slag gemaakt en ontwikkelen zelf nieuwe schermdoeken”

Vijf jaar schermen bij Ridder

Tholen - Vijf jaar geleden voegde Ridder schermdoeken toe aan haar portfolio. Ze besloten deze uitdaging aan te nemen nadat hun bestaande klantenkring een duidelijke behoefte naar een extra schermleverancier uitsprak.

Johan van Erven, commercieel product specialist bij Ridder, legt uit: “Vanuit dat startpunt is Ridder de mogelijkheden gaan onderzoeken en al snel zagen we dat deze er waren.”

In samenwerking met Mario Scherpenzeel werd destijds gestart een uitgebreid portfolio te ontwikkelen en daarmee de markt op te gaan. “Het portfolio was op dat moment nog verre van compleet, maar we hadden wel een aantal goede troeven in handen om de markt mee op te gaan. Het was een goed moment om een nieuwe aanbieder te introduceren.”

Ridder startte met twaalf doeken – allemaal uit voorraad leverbaar en in drie verschillende maten. Inmiddels worden er zeventien doektypen uit voorraad geleverd en bestaat het complete assortiment uit meer dan dertig varianten, inclusief volledig in Nederland geproduceerde schermdoeken.


Links Arjan van der Klaauw, rechts Johan van Erven. 

Rond de tafel
Vorig jaar is Ridder gestart met ‘co-creatie’. Als aanvulling op de al bestaande doeken, ontwikkelde zij de ‘co-created’ doeken. Niels Lünnemann, operationeel directeur: “Samen met de klanten gaan we rond de tafel en brengen we hun wensen in kaart. Aan de hand van de bestaande doeken ontwikkelen we een variant die voldoet aan hun specifieke wensen en behoeftes. Zo denken we mee in de oplossing voor de uitdaging waar onze klanten tegen aanlopen in hun project, onderbouwd met de aanwezige kennis en ervaring binnen de Ridder Group. Een mooie ontwikkeling waar we trots op zijn.”

Naast de introductie van nieuwe en co-created doeken blijft Ridder continu op zoek naar optimalisatie van de huidige doeken. Er wordt veel geïnvesteerd in R&D. Niels: “Zo onderzoeken we o.a. hoe we met onze energieschermen een hogere energiebesparing kunnen realiseren, bijvoorbeeld door de folie dikker te maken. Maar we blijven altijd wel kijken naar het netto rendement. Als we de meerkosten van zo’n nieuw product dan tegenover de voordelen plaatsen, dan komen we toch tot de conclusie dat we met het huidige RES 10 FR doek de ideale mix hebben. Ook dat is dan een uitkomst van een ontwikkeling.” 

Mario Scherpenzeel
Niels en Johan vertellen over de kennis binnen Ridder. Zonder die kennis zouden ze nieuwe ontwikkelingen, zoals ‘co-creatie’, niet kunnen realiseren. De basis van deze kennis is gelegd door Mario Scherpenzeel. Johan: “De professionele en stabiele basis die hij heeft gecreëerd binnen onze afdeling, zorgt ervoor dat er nu een onwijs goed team staat dat er klaar voor is om door te pakken.”

Ook Niels beaamt dat deze basis heel belangrijk is voor Ridder: “Dankzij het fundament dat Mario heeft gelegd, kan het team nu met enthousiasme en energie verder aan de weg timmeren.”

Stand van zaken
Ridder heeft inmiddels ruim 4000 ha aan doek uitgeleverd. Vorig jaar behaalde Ridder een mijlpaal door 1500 ha te leveren in Nederland. Op de productielocatie in Maasdijk staan inmiddels vier breimachines.  De intentie is overigens niet om de productie volledig naar Nederland te halen. “Het belangrijkste is dat productie in Nederland ons veel kennis en ervaring gaat opleveren. Dit maakt ons minder afhankelijk van onze partners in Azië. Ook zorgt het ervoor dat we met onze productie dichter op de klant zitten. “Ook is het nu mogelijk voor onze klanten om, samen met de teler, de productie van hun schermdoek te komen bekijken”, vertelt Niels. 

Het team van Ridder blijft groeien. “Onze afdeling bestaat nu uit achttien man personeel. De meeste mensen zullen mijn collega’s Joachim Keus, Alice van der Helm, Arjan van der Klaauw en Johan van Erven wel kennen. En natuurlijk kunnen we altijd nieuwe mensen gebruiken, want we groeien hard.” 

Zonnige toekomst 
Met de viering van het vijfjarig bestaan blikt het schermteam van Ridder terug maar ze blikken ook graag vooruit. “We hebben onszelf inmiddels goed gepositioneerd op de markt. We hebben een slag gemaakt en ontwikkelen zelf nieuwe schermdoeken”, zegt Johan. Ridder wil de komende vijf jaar graag het verschil maken in de huidige markt. Niels: “Het ontzorgen van de klant staat voorop.”  

Vijf jaar plus een
“De uitnodigingen waren al gedrukt en we hadden al van alles geregeld”, lacht Johan. Door het coronavirus kon het feest niet doorgaan. Maar zo zegt hij: “Van uitstel komt geen afstel, het feest komt er. Wanneer? Dat moeten we nog even afwachten. Lukt het door de huidige omstandigheden niet om het dit jaar te vieren dan maken we er ‘vijf jaar plus een’ van.” 

Voor meer informatie: 
Ridder
www.ridder.com 
info@ridder.com 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven