Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mohan Choudhery, CEO Black Tulip Flowers

Keniaanse sierteelt klimt uit coronadal en is op weg naar herstel

Black Tulip Flowers is een van de grootste kwekers en exporteurs van snijbloemen in Kenia. Het bedrijf heeft kwekerijen op verschillende locaties en biedt werk aan duizenden mensen. De bloemen komen vooral terecht in de Verenigde Arabische Emiraten, Saoedi-Arabië, Doha, Muscat, Maleisië, India en Ethiopië.

In onderstaande blog, van de hand van Shabistan Khan, vertelt CEO Black Tulips Mohan Choudhery over de weg omhoog uit het coronadal.

In het midden: Mohan Choudhery van Black Tulip Flowers

Kritische beslissingen
"Maart 2020 is de slechtste maand in de geschiedenis van de sierteelt, we waren klaar met onze volledige productie voor de Britse en Arabische Moederdag toen de coronacrisis uitbrak. De vraag naar bloemen is in die periode altijd hoog en we prepareren het gewas dusdanig, dat we de vraag naar de bloemen op die dag aankunnen."

"Dit jaar is alles veranderd, omdat landen in lockdown gingen en internationale vluchten werden geannuleerd en de wereld stilstond door de verspreiding van COVID-19. We moesten miljoenen stelen op de kwekerijen weggooien, het was erg ontmoedigend. Maar we hebben snel gereageerd op de situatie en actie ondernomen, om de mensen die voor ons werken en het bedrijfsleven in het algemeen, te beschermen. We hebben enkele kritische beslissingen genomen om het aantal arbeidskrachten op de kwekerijen te beperken, we hebben minder geplant om de opbrengst van bloemen te verminderen, omdat er geen markt voor was. We proberen de kosten zo veel mogelijk onder controle te houden om de dagelijkse activiteiten doorgang te laten vinden," zegt Choudhery.

"In de laatste week van april was het verkrijgen van vrachtruimte om de bloemen te verschepen de grootste uitdaging. Er waren zeer weinig vluchten en de vrachttarieven waren zeer hoog, meer dan het dubbele voor sommige bestemmingen, wat de inkomsten schaadde," voegt Choudhery toe.

Enorme vraag naar rozen en chrysanten
"Covid-19 heeft de sierteeltsector veranderd en dan bedoel ik de manier waarop we werken, functioneren en communiceren. Het is een arbeidsintensieve sector en door de sociale distantie moeten wij het aantal werknemers op de kwekerijen minimaliseren. We werken aan manieren om onze efficiëntie te verbeteren. Online overleg met de teams en andere belanghebbenden is nu de norm. Er zijn nog steeds uitdagingen op het gebied van teelt, kwaliteit en luchtvracht. Door de slechte weersomstandigheden heeft de kwaliteit van de bloemen geleden, onze beslissing om te bezuinigen heeft een averechts effect gehad, omdat er een enorme vraag is naar rozen en chrysanten, en andere bloemen, maar we hebben geen productie die voldoet aan de huidige vraag. We verwachten dat de productie binnen 2 tot 3 weken normaal zal zijn."

Gediversifieerde markt
"De COVID-19-crisis heeft ons veel lessen geleerd. We moeten niets in het leven als vanzelfsprekend beschouwen. Het leert ons de waarde van de dingen en het waarderen wat we hebben. Het heeft ons de tijd gegeven om na te denken en ons bedrijfsmodel te analyseren en een diepgaand begrip te krijgen van wat voor ons werkt en wat niet. We moeten niet afhankelijk zijn van een interne markt. We moeten een gediversifieerde markt hebben voor ons product. De crisis heeft ons ook de mogelijkheid gegeven om onze klanten te screenen; tot nu toe hebben we de betaling van een paar klanten voor de Valentijnszendingen niet ontvangen. We weten nu op welke klanten en markt we ons moeten richten en wie we prioriteit moeten geven."

Optimisme en vertrouwen
"De sierteeltsector is afhankelijk van de natuur, met andere woorden, we hebben te maken met onzekerheden zoals slecht weer, minder regenval, overstromingen en mislukte oogsten. Maar al deze onzekerheden houden ons niet tegen om bloemen te kweken. Wij telers zijn van nature optimistische mensen. Wij geloven erin om ons voor 100 procent in te zetten en er met volle kracht in te gaan. Nu bedrijven weer opengaan en de reisbeperkingen worden opgeheven, komen onze orders in veel landen weer op het reguliere niveau. We zien zelfs een zekere opleving. We werken nauw samen met onze klanten, luchtvaartmaatschappijen en andere belanghebbenden. We verbeteren onze efficiëntie, werken aan ons assortiment en voegen nieuwe variëteiten toe. Wij zijn optimistisch en hebben er vertrouwen in dat de sector zal terugkomen. De weg naar herstel is misschien langzaam, maar we zullen een goede tijd tegemoet gaan," besluit Choudhery.

Voor meer informatie
Black Tulip Flowers
www.btfgroup.com


Bron: flowerandeverything.com

Publicatiedatum: