Jerry van der Spek, ADFonline

De impact van COVID-19 op de Braziliaanse markt

De sierteelt in Brazilie groeit elk jaar, maar hoe brengt men het er momenteel van af? We vroegen het Jerry van der Spek, een Nederlander die al 30 jaar in het land woont, er altijd in de tuinbouw gewerkt heeft en negen jaar geleden zelf de online groothandel ADFonline begonnen is, waarmee hij supermarktketens, tuincentra, en dierenwinkels belevert. Tevens is hij vertegenwoordiger van Schoneveld Breeding in Zuid Amerika.


Jerry van der Spek

Teruggelopen vraag
De sierteeltsector in Brazilië wordt, net als andere landen, hard getroffen door de COVID-19-crisis. Van der Spek: "Het begon medio maart, toen COVID-19 uitbrak, met als gevolg een drastische daling van de vraag. Net als in Nederland dumpte de veiling in Holambra, ookwel de hoofdstad van de bloemen genoemd (Capital des Flores), bloemen en planten, hier tot wel 80 of zelfs 90 procent. Met uitzondering van supermarkten moest alles dicht, iedereen bevroor zijn bestellingen. Om een nog grotere ramp te voorkomen besloot de de verkoop via de klok te sluiten gedurende twee weken. Bemiddeling ging, voor zover als mogelijk, gewoon door.”

Verkoop steeg weer na Pasen
Doordat de supermarkten open bleven en een recordomzet behaalden, kon de sierteeltverkoop daar gelukkig al snel weer van profiteren. Na Pasen, medio april, begon de sierverkopen weer te stijgen, vooral in de supermarkten. De prijzen waren erg laag, maar toen de "Moederdag", die op 10 mei van dit jaar werd gevierd, dichterbij kwam, begonnen de prijzen nog weer verder te stijgen. Voor Moederdag waren er zelfs supermarkten die hun bloemenafdeling volledig uitverkochten. Valentijnsdag, gevierd op 12 juni in Brazilië, was ook vrij goed. Nu liggen de vraag en de prijzen nog steeds op een goed niveau."

Vooral bloemen kregen klappen
Deze positieve trend ziet men echter vooral in het segment van de bloeiende planten, snijbloemen blijven nog altijd sterk achter. "Snijbloemen worden hier primair gevraagd voor zakelijke en privé-evenementen. Deze zijn allemaal geannuleerd in de afgelopen maanden, en ik verwacht dat dit de komende 3 maanden zal voortduren.”

Gebrek aan planten
Bijna alle productie is voor de lokale markt. Voor wat betreft de bloeiende planten lijkt er momenteel een schaarste te zijn, wat die prijs natuurlijk ten goede komt. "Vooral in de eerste week, toen er veel bloemen en planten werden gedumpt, besloten veel telers om te bezuinigen en/of de productie naar beneden bij te stellen. Ook hebben we al bedrijven failliet zien gaan. Dit alles leidt nu tot een tekort. Voor het meest populaire product, de phalaenopsis, hebben we bijvoorbeeld gezien dat telers aanvankelijk besloten planten weg te gooien in plaats van ze de eerste week in de koeling te zetten. Tegelijkertijd biedt dat weer mogelijkheden voor andere producten." 

"Bedrijven die zich snel hebben aangepast, zullen overleven."
Omdat er geen steun van de overheid komt, wordt ook verwacht dat er de komende maanden helaas meer bedrijven failliet zullen gaan. "Er is wat lokale steun en de Holambra-veiling ondersteunde waar mogelijk, maar het is niet genoeg voor alle bedrijven om het hoofd boven water te houden. Alleen de sterke en financieel gezonde bedrijven die zich snel aan de nieuwe situatie aanpassen, zullen de crisis overleven".

Ook Van der Spek probeerde zich snel aan te passen aan de nieuwe situatie. "Wij zijn een online groothandel die op dit moment 10 tot 12 supermarktketens bevoorraadt. We bestellen rechtstreeks bij de telers en verzenden de bloemen en planten rechtstreeks van de teler via onze box op Veiling Holambra naar de supermarkten. In maart, toen de pandemie begon, daalden ook onze bestellingen, maar we verwachtten dat we niet zouden voldoen aan de vraag die daarna zou volgen, want vóór de COVID-19 zagen we al dat supermarktketens investeerden in hun bloemenafdelingen. Je weet natuurlijk nooit of het een goede beslissing is, maar we hebben de kans gegrepen en besloten onze locatie op de veiling hier in Holambra met 40 procent uit te breiden en ook ons commerciële team met 25 procent te vergroten”. En het lijkt een goede beslissing te zijn geweest, omdat ze een aantal nieuwe klanten hebben verwelkomd.

Naast het leveren van sierteeltproducten aan de supermarktketens biedt Van der Spek ook categoriemanagement aan. Hij ziet veel mogelijkheden om de sierteeltconsumptie via de supermarkten te laten groeien, waarover later meer.

Voor meer informatie:
ADF Online
Jerry van der Spek
Email: jerry@adfonline.com.br
www.adfonline.com.br 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven