Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Het is tijd om de schaduwkant van groeilicht onafhankelijk te belichten"

Tholen – Hoe groter het aanbod, hoe moeilijker de keuze. Dat laatste gaat zeker op voor de belichtingsmarkt in de glastuinbouw, waar met de opkomst van LED-belichting het aantal aanbieders als paddenstoelen uit de grond schiet en de ene armatuur of installatie nog beter en duurzamer belooft te zijn dan de andere. Ga daar als teler maar eens uit kiezen met in het achterhoofd het besef dat globaal de helft van de investering in de kas in de belichting gaat zitten.

Uiteindelijk wordt die keuze altijd gemaakt, snel en zelfstandig of, zoals het vaak gaat, na goed overleg met de leverancier. Maar, is die laatste eigenlijk wel onafhankelijk en rolt er altijd de best mogelijk belichtingsinstallatie voor de teler in zijn specifieke situatie uit? Nee, zo zijn Arno Wartewig en René van der Sar van Orance overtuigd. Met het advies- en engineeringsbureau Orance, bieden zij deze onafhankelijke ondersteuning in de alsmaar uitdijende ‘belichtingsjungle’ waarin gezamenlijk met de teler de meest optimale installatie met de best passende armaturen bepalen. 

“Wij hebben vorig jaar na GreenTech samen eens zitten tellen en kwamen alleen al daar in de RAI in Amsterdam een zeventigtal aanbieders van tuinbouwbelichting tegen”, vertelt Arno. “Dat gigantische aantal bedrijven met glastuinbouwpretenties geeft precies aan voor welke uitdaging de teler zich vandaag de dag gesteld ziet, namelijk een gigantisch groot, onoverzichtelijk aanbod aan armaturen met elk een eigen specifieke elektrische installatie.”


Arno en René op kantoor in Monster

Miljoeneninvestering
Tot een paar jaar terug was die keuze vrij overzichtelijk, de standaard was 1000 Watt HPS. De markt nivelleerde en het grootste verschil zat, los van de prijs, vooral in het type reflector, legt René, de techneut van de twee, uit. “Met de opkomst van LED is het aanbod keihard gegroeid en is het voor telers simpelweg onmogelijk om nog een gefundeerde, onafhankelijke keuze te maken. En dat laatste, dat zou iedere teler eigenlijk wel moeten willen als je bedenkt over wat voor miljoenenbedragen het in de huidige LED-belichtingsmarkt gaat.”

Transactiegerichte markt
Ondertussen worden de keuzes voor investeringen in belichting nog steeds niet, zoals binnen veel andere sectoren wel gebruikelijk is, met een onafhankelijk technisch adviseur gemaakt. “En dus zijn er helaas legio voorbeelden van armaturen die op zichzelf goed zijn, maar die niet in de behoefte van de teler, de kas, elektrotechnische installatie of het desbetreffende gewenste klimaat passen”, vervolgt Arno. “Een goed uitgewerkt plan en samenwerking met de project-betrokken partners (teler, onafhankelijk adviseur en leveranciers) zorgt voor de juiste keuzes.”

Belichtingsmarkt blijft onoverzichtelijk
De komende jaren verwachten René en Arno geen verandering in de wilde belichtingsmarkt. “Nee, het zal alleen maar wilder en onoverzichtelijker worden, want de wereldvoedselproblematiek is koren op de molen voor nieuwe aanbieders die pretenderen allemaal met hun armatuur een stuk van dat probleem op te kunnen lossen”, aldus Arno. “Veel nieuwe spelers willen vanuit de utiliteit de glastuinbouwmarkt bestormen, maar een hotel of magazijn belichten is écht wel wat anders dan een kas”, vult René aan. “Sector ervaring is een essentiële factor in het maken van de juiste keuze voor de lange termijn.”

Succesverhalen
Voor de teler, met een berg offertes voor de neus, is die keuze alleen haast niet meer te maken. De verschillende aanbieders brengen technische verschillen met zich mee, waardoor het heel uitdagend is om nog appels met appels te vergelijken. Als dan ‘het goede verhaal’, de twee ton lagere totaalprijs onderaan de streep of een op het oog goed ‘garantievoorstel’ de doorslag geeft, dreigt ‘spijt achteraf’.

“Telers weten vaak al een heel eind wat ze willen, maar als groeilicht-architect, zoals je ons kunt zien, vertalen wij aan de voorkant deze wensen in een technisch uitgewerkt (engineerings)plan en bijbehorend helder bestek. Dit bestek geeft het overzicht, waardoor de teler gefundeerd en onafhankelijk keuzes kan maken. Onze belofte is de beste klantspecifieke groeilichtinstallatie tegen de beste prijs! Daar heeft uiteindelijk iedereen baat bij, zowel teler als leverancier. Iedereen wil immers succesverhalen.”

Voor meer informatie:
Orance
www.orance.nl 

Arno Wartewig
arno@orance.nl 

René van der Sar
rene@orance.nl