Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nielsen:

"E-commerce koopintenties zal na coronacrisis 5% stijgen voor vers"

Nielsen heeft in maart van dit jaar consumenten in 30 Europese landen ondervraagd om te begrijpen hoe de consument de dagelijkse boodschappen en aankopen voor huishoudelijke producten doet en wat de sentimenten zijn in het kader van de COVID-19-uitbraak. Uit de bevindingen blijkt dat minder dan de helft van de consumenten in Nederland zegt dat ze na de pandemie hun oude koopgedrag zullen hervatten.

Uit Nielsen's studie, die de gevoelens van consumenten ten aanzien van de uitbraak van het coronavirus bijhoudt, blijkt dat 26% van de consumenten in Nederland van mening is dat de gevolgen van COVID-19 op de lange termijn zullen blijven bestaan. 

Nielsen-gegevens laten zien dat consumenten voor veel categorieën van plan zijn om ook na de crisis van COVID-19 bij online platforms te blijven kopen in plaats van bij fysieke winkels.

"Voor de uitbraak van COVID-19 zagen we de online kanalen in de loop der jaren groeien, maar consumenten waren niet zo ontvankelijk voor online winkelen voor boodschappen: minder dan één op de vijf West-Europese en minder dan één op de tien Oost-Europese consumenten heeft ooit gebruik gemaakt van deze diensten. Maar deze crisis heeft het spel voor e-commerce grotendeels veranderd door de stijging van de online penetratie voor de aankoop van kruidenierswaren. De consumenten hebben nieuw gedrag geadopteerd terwijl ze in quarantaine leven en veilig sociaal afstand nemen, waardoor ze gedwongen zijn om te kiezen voor online platforms voor het kopen van FMCG en boodschappen. Bij Nielsen verwachten we dat dit de online kanalen in staat zal stellen om een nieuwe drempel te bereiken in termen van consumenten adoptie met een stijging van het verkoopmomentum dat zelfs na de crisis zal duren," merkt Olivier Lamare, Senior Vice President, Retail, Europa, Nielsen op. 

"In Nederland zijn er belangrijke veranderingen in de manier waarop de consument na COVID-19 wil gaan winkelen", aldus Sonja van den Berg, Consumer Insights Leader Benelux. "E-commerce shopping intenties stegen met 7% voor dranken bijvoorbeeld, 5% voor versproducten en 6% voor verpakte voedingsmiddelen. Deze cijfers vertegenwoordigen een grote versnelling voor een e-commerce markt voor boodschappen die al vóór COVID van start ging. Door het definiëren van meer naadloze offline naar online ervaringen en met de juiste technologie kunnen retailers de loyaliteit van nieuwe shoppers echt versterken en hun groei versnellen". 

Nielsen Nederland heeft vandaag hun wekelijkse update over de omzet van de supermarkten uitgebracht. De omzet van de supermarkten steeg met +12,6% in de week die eindigde op 10 mei 2020 (week 19) t.o.v. een jaar geleden. Voor 2020 voorspelt Nielsen een groei van 5,7% voor supermarkten. Vóór COVID was de verwachte groei 2,7%.

Bron: Nielsen

Publicatiedatum: