Het Verenigd Koninkrijk is sinds 23 maart in lockdown: de bevolking wordt opgedragen zo veel mogelijk binnen te blijven en niet-essentiële bedrijven hebben hun deuren moeten sluiten. Net als in Nederland wordt ook de sierteeltsector in het Verenigd Koninkrijk hard getroffen door de coronaviruscrisis. Tuincentra en bloemisterijen zijn als niet-essentieel aangemerkt en zijn gesloten, bloemen en planten konden enkel nog verkocht worden in buurtwinkels, supermarkten, ziekenhuizen en benzinestations. Begin deze week meldde landbouwminister Eustice bovendien dat 'het te vroeg is om de restricties voor tuincentra en bloemisterijen af te zwakken'.
1 op 3
Dit alles heeft desastreuze gevolgen voor de teelt. Er wordt gevreesd dat een derde van de ca. 650 telers (met z’n allen goed voor 1,4 miljard pond van het BNP en 15.000 directe en 30.000 indirecte banen) over de kop zal gaan als de overheid niet in actie komt. Seizoensgebonden planten ter waarde van 200 miljoen pond lopen direct gevaar vernietigd te moeten worden tijdens wat normaliter het hoogseizoen is.
'Corona' staat niet in de polisvoorwaarden
Sierteeltbedrijven maken verder melding van hun onvrede met de ondersteuning vanuit verzekeraar NFU Mutual (gelieerd aan de National Farmers’ Union). Houders van een polis onder de ‘Business Interruption Insurance’ kregen namelijk te horen dat de gevolgen van het coronavirus niet onder de dekking vallen.
Vooralsnog geen hulp
De Horticultural Trades Association voert, samen met de National Farmers’ Union en de Royal Horticultural Society, campagne voor een reddingspakket voor de sierteelt. De National Farmers’ Union heeft de regering gevraagd om steun voor bedrijven die product hebben moeten vernietigen en om de garantie dat tuincentra als eerste categorie bedrijven weer open mogen bij een gefaseerde afbouw van de lockdown. Ook de Horticultural Trades Association maakt zich hard voor een gedeeltelijke heropening van tuincentra, waarbij dan maatregelen m.b.t. social distancing zouden moeten worden ingevoerd zoals dat ook in supermarkten is gebeurd.
Door het nieuws over de steun aan de Nederlandse sierteeltsector voelt het Britse equivalent zich nog extra achtergesteld nu maatregelen vanuit Westminster vooralsnog uitblijven. Ook voelt de Britse sierteeltsector frustratie over opengebleven of heropende doe-het-zelf-zaken, die vaak bloemen, planten en tuinartikelen als onderdeel van hun winkelconcept hebben.
Digitale verkoop in de lift
Het aantal postorderbestellingen van zaden, bollen en planten is ondertussen enorm toegenomen. Veel aanbieders noteren over het geheel genomen een verkoopstijging van meer dan 20%. De Horticultural Trades Association heeft de website plantsnearme.hta.org.uk gelanceerd, waarop lokale telers en tuincentra te vinden zijn die thuisbezorging van bloemen en planten aanbieden.
bron: HTA & Agroberichten Buitenland