Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Taco van der Louw, Up&Up Talent Solutions

"Vergrijzing is de grootste uitdaging rond personeel”

Tholen - Een grote angst bij veel telers dit jaar is een tekort aan seizoenarbeiders. Veel buitenlandse arbeidskrachten dreigen thuis te blijven door de coronapandemie in Europa. Maar de schaarste in de AGF-sector is al langere tijd een groot probleem, merkt Taco van der Louw, oprichter van Up&Up Talent Solutions. Vooral de vergrijzing bij de groothandelaren is een punt van aandacht.


Taco van der Louw

“Het is een beetje een gekke situatie op het moment,” vertelt Taco medio april. “De impact van COVID-19 is te merken in veel sectoren. De AGF heeft daar iets minder last van omdat mensen toch moeten blijven eten. In de branche zelf zijn er wel grote onderlinge verschillen, zo gaat het goed bij bedrijven die op het retailkanaal zitten maar zitten de horecaleveranciers met de handen in het haar. Bedrijven die het nu echt druk hebben, zijn dan ook op zoek naar extra handjes op de werkvloer zoals productiemensen terwijl aan de andere kant mensen thuis komen te zitten. Toch blijkt maar weer dat de AGF-sector een erg sterke en solide sector is.”

Taco richt zich met Up&Up Talent Solutions niet specifiek op een bepaald opleidingsniveau. “Het initiatief van Up&Up Talent Solutions is ontstaan met het oog op het leveren van een dienst aan de AGF-sector,” vertelt Taco. “Eerst lag daarbij onze focus op HBO niveau maar later zijn daar ook MBO-functies bijgekomen en kunnen we dus bedrijven helpen met het invullen van vacatures die lopen van vorkheftruckchauffeur tot de algemeen directeur. Dat doen we enkel op basis van directe plaatsing en interim. Uitzendwerk is voor mij een heel andere community maar waarin we wel de nodige samenwerking hebben.”

Geen eilandjes maar samenwerking
Samenwerking is voor Taco een must. “Om de bedrijven die bij ons aan kloppen te helpen met het invullen van hun vacatures en andere wensen, zijn we gaan samenwerken met andere recruiters en uitzendbureaus. Zo kunnen we ook uit andere netwerken mensen betrekken en elkaar helpen. Dat doen we ook op internationaal niveau. Zo werk ik samen  met een Engels recruitmentbureau waarbij we elkaars netwerken in Nederland en Groot-Brittannië kunnen inschakelen. Deze samenwerking is tot stand gekomen door de naderende Brexit waarin we zagen dat veel bedrijven of hun kantoor verplaatsten naar Nederland om binnen de Europese Unie te blijven of juist een extra afdeling wilden opzetten om beide markten te kunnen blijven bedienen. Daarnaast werk ik ook samen met een recruiter voor functies op het zuidelijk halfrond zoals in Australië en Zuid-Amerika. Hij heeft het netwerk daar en andersom heb ik het netwerk in Europa. Zo kunnen we elkaar helpen.”

De samenwerking tussen recruiters onderling is volgens Taco geen vanzelfsprekendheid. “Veel recruitmentbureaus blijven op eilandjes werken en onderling is er veel concurrentie. Ik geloof echter in de samenwerking tussen bedrijven onderling door de schaarste op de arbeidsmarkt. Met meerdere bedrijven in de branche kunnen we ons ook profileren op de markt als een one-stop shop. Niet alleen voor je vacatures op alle niveaus maar ook met personal assessments, teambuilding en mental coaching en taaltrainingen, dus alles voor het personeel. Het grote tekort aan personeel wat er nu is kan binnenkort wel eens veranderen door de coronacrisis. Als er straks ontslagen en faillissementen volgen op de markt, kan dat leiden tot een influx van nieuwe kandidaten met ervaring.”

“Veel twijfel bij werknemers over hun huidige baan”
In de laatste drie weken van maart heeft Taco meer sollicitaties binnen gekregen dan in de drie maanden daarvoor. “Gek genoeg raakt de coronacrisis ons nog niet,” vertelt Taco medio april. “Ergens is er wel een verklaring voor de toename aan sollicitaties. Als mensen komen thuis te zitten, of dat nu is om te werken of omdat er geen werk is, dan gaan ze zich ook bedenken of dit werk nu echt is wat bij hen past. Niet alleen zijn er twijfels maar in zulke crisissituaties kom je er als werknemer ook achter hoe je als leidinggevende hiermee omgaat. Sommige mensen mogen bijvoorbeeld niet thuis werken of worden gekort op hun salaris. Dat kan wel eens tot frustraties en teleurstellingen leiden en dat kan mensen doen te besluiten hun baan op te geven en weer te gaan solliciteren. Ook de vacatures blijven daarbij binnenstromen.”

Vacatures en sollicitaties blijven binnenkomen bij Taco maar hoe verlopen de sollicitatiegesprekken dan als je anderhalve meter afstand van elkaar moet houden? “Het voordeel van ons bedrijf is dat we heel erg ingesteld zijn op online communicatie met diverse mediatools. Dat is niet voor niets, zoals verteld helpen we ook met het invullen van vacatures op het zuidelijk halfrond en dan is het gewoon niet efficiënt als je voor een sollicitatie naar Zuid-Amerika moet vliegen.

Ook de assessments en andere programma’s gaan bij ons nog door via online media. We zien bijvoorbeeld ook een boost in onze taaltrainingen die nu echt in trek zijn. Mijn vrouw geeft deze nu aan haar klanten en ze heeft het er druk mee. Natuurlijk, het is fijner als je met zijn allen om de tafel zit en elkaar ook een hand kunt geven maar dat zit er op het moment even niet in.

Als dit tien jaar eerder was gebeurd, dan hadden we wel een serieus probleem gehad want dan was het thuiswerken zoals we dat nu zien niet gelukt. Dan had ik ook niet het bedrijf kunnen opzetten zoals dat nu is.

Voor ons blijven dit drukke tijden en als dit eenmaal achter de rug is, gaan we dat effect nog merken van mensen die toch gaan twijfelen over hun baan. Dit gaat ongetwijfeld zorgen voor veel veranderingen, niet alleen als het aankomt op de banenmarkt en persoonlijke ontwikkeling.”

Partnership in verstrainingen
We hebben echter niet de behoefte om het alleen maar over de impact van corona te hebben op de sector. Al voor deze crisis zich aandiende, had de AGF-sector te maken met een toenemende schaarste. “We zien in de sector een toenemende vergrijzing ontstaan,” vertelt Taco. “Die mensen moeten op den duur vervangen worden maar die mensen zijn er niet. Dat is een groot probleem voor de sector en dit jaar wilden we dan ook in partnerschap in verstrainingen met Vision on Food en Caracter Community  lanceren.

“Het is moeilijk een plaats te veroveren in de AGF-sector als je er niet in bent opgegroeid. Er zijn veel mensen die graag aan de slag gaan in deze sector. Zeker omdat ze solide is. Niet alleen blijkt dat uit deze crisis maar ook al jaren is er een groeiende ontwikkeling bij de consument om gezonder te eten en groenten en fruit passen perfect in dat plaatje.

Balans
Aan de andere kant zijn er ook wel nadelen te noemen. Zo is de work-life-balance soms lastig, zeker voor jonge mensen. Het is vaak vroeg opstaan en je maakt lange dagen. Het is ook hard werken en dat past tegenwoordig niet meer bij het idee van jonge mensen om snel en gemakkelijk veel geld te verdienen. Veel nieuwe mensen, die wel interesse hebben in deze sector, zijn voornamelijk op de retail gericht in de richting van accountmanager bijvoorbeeld terwijl functies als in- en verkoper bij een groothandel of teler ook uitdagende beroepen kunnen zijn met veel dynamiek en verandering.

De jonge mensen, die hier echt wel in willen werken, hopen we dan ook met de verstrainingen het juiste zetje in de rug te geven zodat deze waardevolle arbeidskrachten niet verloren gaan voor de sector omdat ze afhaken. Op korte termijn volgt hierover meer informatie. Voor wie niet kan wachten, kan alvast kijken op de site van caractercomunity.com of de sites van Up&Up of Vision on Food.”

Banenpallet
De consolidatie in de sector heeft ook zijn invloed op het pallet van banen in de AGF-sector. “We zien soms banen die gewoonweg niet bestonden een paar jaar geleden zoals trade marketeers en Categorie Managers en banen waarbij veel met data-analyse wordt gewerkt. Dat komt allemaal bovenop de bedrijven die nog lekker ouderwets handelen, dat moeten ze vooral blijven doen. Er is genoeg ruimte voor hen om deze handel voort te zetten. Voor wie mee wil gaan in de snel veranderende wereld, bieden we met de partnership in verstrainingen ook een uitkomst met extra opleidingen en trainingen. Dit zijn namelijk handelaren met waardevolle ervaring en kennis en die mogen we niet verliezen.”

Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 34e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Taco van der Louw
Up & Up
taco@up-up-go.com 
www.up-up-go.com