Raymond Hedges, directeur Decorum

"Meerwaarde coöperatie bewijst zich in tijden van crisis"

De kracht van samenwerken is waar Raymond Hedges met coöperatie Decorum Company al jaren wel op vaart. “Gezamenlijk hebben we meer impact op de markt. Ook nu of eigenlijk: juist nu.”

De kracht van een coöperatie
Iedere dag om 16.00 uur heeft Raymond een call met de kwekers die aangesloten zijn bij Decorum. “Zo’n 60 man logt in. We nemen de laatste marktontwikkelingen door en bespreken praktische zaken. Zoals het schadeformulier voor noodfonds aanvraag: wat vul je wel in en wat niet.” Raymond is begaan met het welzijn van de kwekers en voelt zich als directeur van de coöperatie verantwoordelijk om zijn kwekers te informeren en helpen waar mogelijk. “Dat is onze kracht als coöperatie. De kwekers hoeven niet individueel hun informatie op te halen. Dat doen wij. Wij zitten net even wat dichter bij het vuur en hebben korte lijnen met belangrijke partijen, zoals Flora Holland en Glastuinbouw Nederland."

Raymond Hedges (directeur Decorum)

De waarde van goede relaties
Als coöperatie heeft Decorum raamovereenkomsten met samenwerkingspartners, van de etikettenleverancier tot de aanbieder van meststoffen. “Daar hebben we langlopende stabiele samenwerkingsverbanden mee. En nu zie je hoe belangrijk die goede relaties zijn. We gaan met elkaar in gesprek en denken met elkaar mee, in plaats van elkaar het vel over de neus te trekken. Ook de financiële consequenties bespreken we open met elkaar: hoe kunnen we elkaar hierin helpen zonder de economie tot stilstand te brengen? Denk aan verschillende vormen van uitstel van betaling.”

Marktwerking niet verstoren
Door de impact van het coronavirus is er in de sierteeltsector in één klap minder vraag dan aanbod. Raymond benadrukt hoe belangrijk het is om niet in paniek te raken en de marktwerking te verstoren. “Ik snap de pijn van kwekers, die bijvoorbeeld bloemen aan de deur verkopen. Toch vind ik dit uitermate onverstandig. De schade die dit soort initiatieven berokkent aan de plaatselijke bloemist is enorm. Terwijl we die straks keihard nodig hebben als alles weer normaal is. Er gaat een verschuiving naar B2C e-commerce ontstaan, maar de bloemist moeten we wel heel houden.” Ondanks het grote overschot in de sierteeltsector ziet Raymond dat er veel partners eerlijke prijzen bieden voor de producten van Decorum. “Gelukkig zijn er handelaars en exporteurs die nog steeds nette prijzen betalen. Ook dat is weer het resultaat van jarenlang investeren in goede relaties en partijen die verder kijken dan hun neus lang is.”

Een lange adem
“Begrijp me goed, ik snap de angst en onzekerheid die in de markt heerst, maar ik denk dat we met z’n allen het grote geheel moeten blijven overzien. We hebben een lange adem nodig om door deze crisis te komen. Niet iedereen komt daar zonder kleerscheuren uit helaas. Ook onze eigen kwekers, leveranciers en ketenpartners niet. De kunst is om de crisis om te buigen naar kansen. En kansen zijn er altijd.”

bron: Telen & Trends Svensson


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven