op bezoek bij Arend Roses

"Meeste stelen hebben toch weer een bestemming"

Tholen - Alles bij elkaar genomen overtreft de Nederlandse roos het Afrikaanse product nog altijd, weet Remco van der Arend, maar over de tijd is dat verschil kleiner geworden. Hoe blijf je voorop lopen, hoe kun je je blijven onderscheiden en tevens het hoofd boven water houden? Vragen die in een tijd als deze prangender zijn dan ooit.

Will Zuiderwijk en Remco van der Arend tonen de acht verschillende rassen die op de kwekerij geteeld worden. Will is sinds kort het sales team komen versterken.

Arend Roses werd in 1976 opgericht door de vader van Remco, Nico. Toen mocht het nog op z’n Nederlands allemaal en doopte hij zijn bedrijf, "Rozenkwekerij van der Arend". Na vier jaar in Monster verhuisde men naar Maasdijk en vandaag de dag teelt men op elf hectare, op twee locaties in het Westland. Remco runt de onderneming samen met compagnon Richard van der Lans.

Avalanche is de voornaamste teelt

COVID-19
Je zou het er niet eens meer over willen hebben, maar natuurlijk hebben de corona perikelen ook Arend Roses niet ongemoeid gelaten. Voor iedereen die de afgelopen weken het nieuws uit onze branche een beetje gevolgd heeft, is het verhaal hier echter niet zo zwart. “We kunnen momenteel een groot deel van onze bloemen kwijt”, vertelt Remco, “maar het beeld is erg wisselend. In het begin viel praktisch onze hele markt weg, bijna alle product is normaal gesproken voor de export, alleen een paar lijntjes naar Duitsland zijn nog open. Wel hebben we binnen onze landsgrenzen nieuwe kanalen gevonden en dat gaat, naar omstandigheden, niet gek.”

Maar, haast Remco zich toe te voegen, dat men niet denkt dat de vlag uithangt. “We hebben in het begin veel product verloren zien gaan en ook nu nog kunnen we alleen de zwaarste kwaliteit kwijt en soms zelfs dat niet allemaal. En dat alles weer tegen prijzen, waar normaal gesproken niemand voor zou tekenen.”

Aanpassingsvermogen is vereist, de markt verandert continu. Ook de import is weggevallen, wat het Nederlands product, hoe wrang ook, althans voor even in de kaart speelt. “We hebben ook als voordeel dat we kunnen koelen en aldus het gewas wat vertragen, iets dat voor de plant op zich niet eens verkeerd is.”

Kassen van Arend Roses

Competitieve markt
Los van de corona, hoe weet Arend Roses zich, te midden van het Afrikaanse geweld, staande te houden en zelfs te onderscheiden?

Eigenlijk door drie dingen te combineren. Een hoge jaarrond kwaliteit bieden, in consistente volumes, en differentiëren. Lang waren alleen rood en wit de kleuren, maar in 2014 werd dit uitgebreid met enkele exclusieve variëteiten, waarop de klant op zijn beurt zich ook weer kan onderscheiden. Momenteel teelt men, naast Avalanche en Red Eagle, Pink Avalanche, Prima Donna, Talea, Wow!, Lovelace en  Black Baccara. 


Red Eagle


In de kas (Red Eagle is na Avalanche in aantallen het tweede ras)

Groen produceren is voor de ondernemers belangrijk en dan vooral het terugbrengen van chemie. Momenteel is 95% van de bij Arend Roses gebruikte gewasbeschermingsmiddelen biologisch. Om zover te komen, was een lange aanloop nodig. Pas de laatste twee jaar zit men steady op dat niveau. “Het kostte veel tijd uit te vogelen welke middelen het best combineren met onze gewassen. Maar het heeft zeker voordelen, ook commercieel. Over de langere termijn zijn er kosten mee te besparen en heeft het gewas er profijt van.”


Pink Avalanche is een mutant van Avalanche.


Black Baccara


Blik in de verwerkingsruimte

Marketing
Juist in een tijd waarin de verkoop zo moeilijk en wispelturig is als vandaag, kan men zich in de handen knijpen met een tweetal nieuwe krachten. Marketing Manager Annemieke van Loon werkt inmiddels al weer twee jaar bij Arend en zojuist is Will Zuiderwijk, met zijn jarenlange ervaring in de wereld van de roos, een het team komen versterken. 


Voor meer informatie:
Arend Roses

E: sales@arendroses.nl
www.arendroses.nl


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven